Si alguna cosa és constant, és el canvi i és així almenys des que Heràclit va fer aquesta afirmació 500 anys abans del naixement de Jesucrist. I si hi ha una transformació que, de moment, no s'ha vist aturada és la digital. És el que sosté Josep Amorós, de BBVA Data Analytics, i que ahir va explicar quina és aquesta revolució que ja ha aterrat a les empreses gironines. Diversos representants van analitzar els reptes més immediats als que s'enfronten davant l'arribada d'un mar de dades que han de servir per «millorar els processos i els productes» per fer «millor la vida» de les persones.

BBVA i Diari de Girona van organitzar una jornada sobre «Big Data i transformació digital» que va omplir una de les sales de l'Auditori Palau de Congressos de Girona. L'acte, on també col·laborava el Fòrum Carlemany, va ser inaugurat per Joan Piera, director regional de Banca d'Empreses i Corporacions de BBVA a Catalunya, que va donar la benvinguda al centenar i mig d'assistents. Piera va remarcar que, malgrat que abans «era primordial parlar de temes financers, ara més del 50% de les conferències són sobre transformació del món dels negocis». El responsable regional va recordar que BBVA fa molts anys que treballa amb transformació digital i va posar com a exemple que «en l'actualitat entre un 20-22% dels productes es contracten per via digital».

Després de la intervenció de Joan Piera la jornada va comptar amb la ponència de Josep Amorós, responsable de Commerce360 del BBVA, que va explicar primer l'evolució d'Internet i com ha canviat la percepció del món i com condiciona la forma de pensar de l'ésser humà.

Josep Amorós, en un moment de la seva ponència. Foto: Aniol Resclosa

Amorós va recordar que l'home té un pensament lineal i local: «fins fa relativament poc, només ens afectava allò que teníem al nostre voltant a un dia de distància». Internet ha convertit l'evolució humana en exponencial i global. Va posar com a exemple el càlcul computacional des de sistemes electromecànics als circuits integrats que, en poc més d'un segle, han multiplicat per milions la capacitat de fer operacions.

Va assenyalar que ara mateix en el telèfon mòbil tenim més capacitat computacional que la que hi havia en els ordinadors per ajudar l'home a arribar a la Lluna, o que una persona enmig d'una tribu a l'Àfrica, gràcies a Internet, té accés a més fonts d'informació que el president Bill Clinton el 1992 quan va arribar a la Casa Blanca.

Amorós va recordar que, en la primera dècada, Internet es va centrar en la web i els usuaris eren empreses i institucions i el món dels negocis se centrava en la logística: com fer arribar productes a clients. Des del 2005, es va evolucionar cap al mòbil i els usuaris van passar a ser les persones. El principal repte per a les empreses va ser de reputació.

Des de fa un parell d'anys, Amorós va apuntar que la major part d'usuaris són «coses» i el repte per al món dels negocis són els serveis i l'ús de les dades per millorar la qualitat de vida de les persones.

Canvis profunds en els negocis

El ponent va assenyalar que el món de les dades ha servit, per exemple, per transformar Amazon, que el 1994 era una empresa de distribució de llibres per Internet, en una gran empresa que fins i tot anticipa quins productes es compraran en determinada zona i facilitar l'adquisició dues hores després de feta la compra.

Josep Amorós va assenyalar que el ritme de canvi s'ha accelerat tant en el món de les empreses que, en només 15 anys, el 52% de les empreses que formaven part del principal índex borsari dels Estats Units han desaparegut.

Davant la imminència dels canvis, va assenyalar que la transformació digital suposa una transformació també en la gestió i en els lideratges empresarials: caldrà visió compartida, capacitat de decisió, un compromís dels equips i un seguiment tecnològic.

Va advertir, tanmateix, que les dades «són el nou petroli», però que estem només davant de la punta de l'iceberg. Cal que les dades tinguin el seu context perquè es converteixin en informació i que a la vegada se li doni un significat per aportar coneixement. En general, va assenyalar que el gran repte del big data és generar saviesa.

Taula rodona. D'esquerra a dreta, Josep Amorós, Virgínia Vera, Oriol Puig, Jordi Sahún i Miquel Boix

Un cop acabada la seva exposició, Josep Amorós es va sumar a una taula rodona on es van donar a conèixer les experiències de diferents empreses gironines. Moderats pel periodista de Diari de Girona, Oriol Puig, hi van participar Virgínia Vera, directora d'IT de Frit Ravich; Jordi Sahún, director d'Innovació de Comexi; i Miquel Boix, administrador i soci de GSP.

Miquel Boix (GSP): «L'important ara mateix és que la informació sigui vàlida per a la gestió de les empreses»

El mateix Boix va explicar en el seu primer torn de paraula que, com a proveïdor de software a les comarques gironines, encara no ha arribat el big data a les petites i mitjanes empreses i considera que el principal repte és aconseguir que «la informació sigui exportable i que pugui ser informació que doni valor afegit». Va assenyalar que en l'actualitat a Girona hi ha poc accés al big data.

Jordi Sahún, director d'Innovació de Comexi, va explicar el canvi que ha viscut l'empresa, orientada cada cop més a oferir serveis sobre la maquinària que comercialitzen. Va anunciar que estan treballant en tenir rèpliques virtuals de cada màquina que venen per poder oferir serveis concrets a cada client.

Per la seva part, Virgínia Vera, va assenyalar que ara mateix «l'eina no és el principal objectiu, sinó que el que es pretén és aconseguir una organització més àgil i flexible». Va posar també com a reptes per a Frit Ravich una nova cultura dins l'empresa i una aposta per la innovació.

Virgínia Vera (Frit Ravich): «El repte és la transformació marcada per l'estratègia i les persones més que per les eines»

Miquel Boix va apuntar que, a més de les dades, un dels reptes immediats serà el software cognitiu, que permet els sistemes informàtics aprendre de la informació que reben i donar solucions. Va posar com a exemple el programa Watson desenvolupat per IBM, que ja està treballant en medicina oncològica per diagnosticar tractaments més apropiats a cada cas.

Per a Sahún, el reptes de les empreses més industrials serà integrar el coneixement digital dins de l'empresa, un desafiament que també veu Virgínia Vera de Frit Ravich. Tots els membres de la taula rodona van coincidir a assenyalar que la incorporació de gent jove també ajudarà al canvi de cultura de les empreses i van demanar millorar la formació.

Jordi Sahún (Comexi): «Els negocis ja són complexos i seran més complexos en el futur»

En el torn de preguntes del públic, Josep Amorós va explicar que el BBVA ha creat Data Analytics, un centre d'excel·lència d'analítica de dades. I que està segregat del mateix banc per mantenir l'esperit emprenedor i poder també captar talent exterior. En aquest centre hi treballen unes 50 persones, amb perfils variats, com matemàtics, físics o estadístics. Segons Amorós, «el que es pretén és, a través de l'anàlisi de dades, donar resposta a preguntes de negoci. A banda d'això, també fem formació a la resta de personal del banc que ja està acostumada a treballar amb dades. Es tracta d'estendre la cultura de la dada dins del banc. I finalment, creem nous productes i serveis i col·laborem amb l'exterior».

Xavier Llinares, director territorial de BBVA a Catalunya, va ser l'encarregat de clausurar la jornada, va animar els assistents a utilitzar les eines de BBVA, a innovar i a avançar-se al futur perquè «el canvi és una constant».