Va succeir per primera vegada en dues dècades el juny passat i un mes més tard la tendència s'ha confirmat: Les vendes d'automòbils a gasolina han tornat a superar les dels turismes a dièsel. Les dades fetes públiques per les organitzacions del sector Anfac, Faconauto i Ganvam són ben il·lustratives: dels 109.948 turismes que es van matricular a Espanya al juliol, el 47,5% utilitzava com a carburant la gasolina, mentre que el 47,3% feia servir gasoil. El 5,2% restant corresponia a híbrids i elèctrics. Es tracta d'una distància de només dues dècimes entre un i altre tipus de carburant, però un mes abans la diferència era d'una dècima: 47,7% davant de 47,6%.

Tot i això, les dades de l'acumulat dels set primers mesos de l'any indiquen que el dièsel encara té marge per mantenir el lideratge, donat que dels 777.442 turismes matriculats a Espanya entre gener i juliol de 2017 un 49,5% eren vehicles que funcionen amb gasoil i un 45,9%, a gasolina, fonamentalment perquè el primer tipus de carburant ha estat el preferit dels consumidors en els primers mesos de l'exercici.

Factors

Per què s'ha produït la derrota del dièsel en els dos últims mesos? Hi ha diversos factors que expliquen aquest canvi de tendència per ara només temporal. Un d'ells està relacionat amb qüestions merament econòmiques. I és que comprar-se un cotxe de gasolina segueix sent més barat, i el factor del preu del carburant, que sempre ha jugat a favor del dièsel, cada vegada és menys important perquè la diferència entre els dos combustibles es va reduint. També juga menys el factor consum, ja que els cotxes de gasolina cada vegada gasten menys.

Així mateix, el gasoil s'ha demostrat que és més nociu per al medi ambient que la gasolina, segons diversos estudis, cosa que s'ha convertit en un handicap, principalment en aquelles ciutats més preocupades per la sostenibilitat. En relació amb això, el portaveu de Faconauto, Raúl Morales, va destacar un altre factor: La «mala imatge» que ha adquirit la tecnologia dièsel, principalment pel «dieselgate» de Volkswagen, però també per la «persecució que pateixen a les grans ciutats» com Madrid, Barcelona i altres capitals europees, que estan posant límit a la circulació de cotxes dièsel.

De fet, la capital espanyola, París i Ciutat de Mèxic van acordar el desembre de l'any passat prohibir la circulació dels vehicles dièsel a les seves urbs a partir de 2025 com una de les mesures clau per reduir els elevats nivells de contaminació que pateixen aquestes ciutats. Així les coses, comprar un vehicle que funcioni a dièsel pot ser una pèssima inversió en pocs anys si es mantenen aquestes prohibicions.

La victòria circumstancial dels cotxes amb gasolina es produeix en un context de recuperació del mercat automobilístic, que en els set primers mesos de l'any ha vist com les vendes augmentaven en un 6,4% respecte el mateix període de 2016. Catalunya va registrar una evolució encara millor, atès que a l'autonomia s'hi van matricular més 116.000 turismes en l'esmentat període, amb un augment del 8%. En termes estatals, el creixement de les vendes es va produir gràcies sobretot als canals d'empreses i llogadors, que van créixer un 14,2% i un 5,9%, respectivament, atès que el de particulars es va contraure un 3,9%.

Últim mes

Pel que fa al mes de juliol, la venda de turismes a Catalunya va pujar un 3,7% respecte al mateix mes de l'any passat, segons les patronals. Concretament, es van comercialitzar 18.562 vehicles a Catalunya durant el mes passat, que suposa el 16,9% del total de l'Estat. A les comarques gironines, però, la venda va baixar un 6,02% en el mateix periode. En el conjunt de l'Estat es va produir un increment del 2,5% durant el mes de juliol amb un volum de 109.948 matriculacions. El sector de les empreses de lloguer de cotxes, amb 15.625 matriculacions, va experimentar una pujada del 5,9% respecte l'any passat.