El Corte Inglés va guanyar en el seu últim exercici fiscal, tancat al febrer, 160,63 milions d'euros, un 3% més que un any abans, i va elevar les seves vendes un 2%, fins als 15.504 milions, amb el que va signar el seu tercer any consecutiu a l'alça, segons els comptes del grup, que aposta per internet per a seguir creixent. La companyia va elevar el seu benefici tot i destinar 178,4 milions al seu pla de prejubilacions, al qual es van acollir 1.341 persones. Si no fos per aquesta provisió, el resultat net atribuït hauria estat d'uns 294 milions, davant dels 155,93 de 2015.

El resultat brut d'explotació va millorar un 7,5% (981 milions), segons els comptes del grup aprovats ahir per la Junta d'Accionistes, que va donar llum verd a tots els punts de l'ordre del dia per unanimitat. «S'han establert les bases perquè el grup torni als seus millors temps i a viure una nova etapa daurada recolzada en uns comptes sans», van apuntar des d'El Corte Inglés, que confia a tornar a les xifres prèvies a la crisi, encara que sense fixar-se un marc temporal. El 2007, el gegant de la distribució va guanyar 747 milions i en va facturar 17.989.

La companyia, que manté el lideratge dels grans magatzems a Europa, confia a tancar el 2017 també amb creixement gràcies, en part, a la fusió entre El Corte Inglés i Hipercor, operació aprovada per la Junta i amb la qual preveuen estalviar costos i créixer en vendes gràcies a una millor organització de l'oferta comercial. D'aquesta manera, Hipercor, que té uns grans magatzems a Girona, deixa de ser una filial independent 38 anys després de veure la llum.

Durant la seva intervenció a la Junta, el president del grup, Dimas Gimeno, va assegurar que seguiran centrats a optimitzar processos interns i recursos i dedicaran «importants inversions» per avançar en la seva «fonamental transformació digital».

El «gran desafiament», va destacar, és l'omnicanalitat -que els usuaris puguin comprar indistintament a botiga i internet-, quelcom per al que El Corte Inglés està molt millor posicionat que operadors purament de vendes en línia, com Amazon, gràcies a la seva xarxa comercial, van assegurar des del grup.

Per a Gimeno, el comerç electrònic no és el futur, és el present, i no hi ha repte «més suggestiu ni més urgent» que enllaçar la botiga tradicional amb els nous canals electrònics. Segons dades del grup, les comandes a www.elcorteingles.es van créixer un 60%; les vendes, un 40% i el trànsit, un 25%. Només en alimentació, les vendes van pujar el 20% i el Supermercat d'El Corte Inglés lidera aquest segment del mercat per internet.

Pel que fa a l'exercici de 2017, Gimeno va assegurar que la segona part «s'inicia amb encoratjadores perspectives, tant de vendes com de beneficis, segons les dades contrastades del primer semestre».

Els accionistes també van aprovar el nomenament com a conseller del director de Retail de Víctor del Pozo, que va ser decidit pel Consell que va tenir lloc poc abans de la Junta, i va ratificar el de Jesús Nuño de la Rosa, director de Viajes El Corte Inglés i que va ser nomenat conseller al març.

Tots dos executius han anat escalant posicions en els òrgans de decisió del grup en els últims temps i, per exemple, són ja consellers delegats solidaris d'Sfera, ensenya de moda a la qual recentment s'ha dotat de Consell d'Administració propi.

De tornada als comptes de 2016, el grup va invertir 319 milions i va tancar amb 91.690 treballadors, xifra similar a la d'un any abans tot i les prejubilacions, ja que es van produir més de 1.200 contractacions. Per línies d'activitat, els grans magatzems, el seu principal negoci, van elevar les seves vendes un 2,8%, fins als 9.716,72 milions, van millorar la seva Ebitda un 20,6% (652,2 milions) i van guanyar 184,52 milions (+8,5%).

Un model vigent

Per a la companyia, aquestes dades reflecteixen que el model de grans magatzems segueix «absolutament vigent» i que ja està donant els seus fruits la seva aposta per l'omnicanalitat. Hipercor va reduir les seves vendes un 5,7%, fins als 1.322,14 milions, i el seu Ebitda un12,9% (71,94 milions) llastat per la minoració de la seva superfície de venda per la seva fusió amb El Corte Inglés

Viajes El Corte Inglés va retallar el seu negoci un 1,6% (2.396,72 milions) i el seu benefici un 18,2% (31,16) per uns desfavorables tipus de canvi i la incertesa internacional. La cadena de moda Sfera, en plena expansió, va facturar 247,61 milions (+7,3%) i va reduir el seu Ebitda un 35% (32 milions).