El Ministeri d'Energia, Turisme i Agenda Digital va publicar ahir les ordres ministerials en les quals s'adopta la congelació dels peatges d'electricitat i de gas per a l'exercici 2018.

Aquests peatges recullen els ingressos necessaris per cobrir els costos regulats previstos tant en el sistema gasista com en l'elèctric. A part d'aquests peatges, els consumidors abonaran en el seu rebut els impostos i el cost de l'energia.

En els últims cinc anys, aquests peatges, la part regulada de la factura i que depèn del Govern, s'ha mantingut constant per a l'electricitat. En el cas del gas, és el quart any consecutiu.

En un comunicat, el Ministeri d'Energia va assenyalar que s'estima un equilibri econòmic en els sistemes elèctric i gasista per als anys vinents, que permet la congelació d'aquesta part regulada de les factures.

Així mateix, considera que no incrementar els peatges redundarà «en un impacte positiu tant en la competitivitat de l'economia espanyola com sobre el conjunt de l'activitat econòmica».

Addicionalment, en el cas del gas natural, s'ha reduït el preu del lloguer dels comptadors que paguen els consumidors en les factures.

Així, s'estima que la rebaixa suposarà un estalvi mitjà de vuit euros a l'any i per client, per uns 7,8 milions de consumidors domèstics.

El 88,5% dels consumidors opina que el preu de l'energia a Espanya és un dels més cars d'Europa, segons es desprèn del «IV Estudi de Comparació Online cap a l'Estalvi Intel·ligent», realitzat pel comparador Rastreator.com.

L'energia, el doble de cara

Precisament, des de 2007 el preu abans d'impostos de la llum i el gas ha pujat el doble a Espanya respecte a Europa, la qual cosa converteix Espanya en un dels països més cars del continent, segons dades d'Eurostat recollides pel comparador.

La preocupació de la població per l'encariment del rebut és evident, més tractant-se d'un servei de primera necessitat que pot suposar fins al 5% d'un salari mitjà. Per això, són moltes les llars que han pres mesures d'estalvi per controlar i reduir, en la mesura del possible, aquesta despesa, segons Rastreator.

En primer lloc, el consumidor adopta proactivament mesures per modificar el seu patró de consum elèctric. El 83,8% intenta reduir al màxim el seu consum i un 38% ho concentra en les denominades «hores barri» quan les tarifes són més econòmiques.

A més, molts han fet l'exercici de revisar els termes dels seus contractes i canviar a una altra modalitat més adequada al seu perfil: el 40,6% ha contractat un altre tipus de tarifa, el 31,8% ha canviat de companyia subministradora d'electricitat i un 31,1% ha reduït la potència contractada.

D'altra banda, hi ha també les mesures orientades a millorar l'eficiència energètica de l'habitatge. Així, el 76,6% assegura que utilitza electrodomèstics més eficients o de menor consum, el 73,3% usa bombetes LED i el 65,3% ha invertit en un bon aïllament de l'habitatge.

Els consumidors són capaços d'arribar a mesures més extremes. Per exemple, gairebé un terç dels enquestats (32,6%) assegura que passa fred a l'hivern per estalviar en calefacció.

Aquesta situació es torna particularment complicada en el segment de la població més jove, de 18 a 24 anys, on aquest percentatge s'incrementa substancialment, arribant a aconseguir el 44,3%, o entre les dones (el 35,6% d'elles enfront del 29,6% dels homes).