El Consell de Ministres ha aprovat per Reial decret els nous requisits i mesures que Ministeri de Foment ha imposat a les empreses de vehicles de lloguer amb conductor (VTC), les firmes com Uber i Cabify.

Amb aquestes mesures, que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) considera injustificades, Foment pretén facilitar la convivència d'aquest sector amb el del taxi.

El gremi de taxistes ha dut a terme al llarg d'aquest any diferents aturades i mobilitzacions en protesta per l'intrusisme i la competència deslleial que, al seu parer, representen els VTC.

A això se suma el fet que aquest sector rebrà pròximament milers de noves llicències per via judicial, gràcies a un buit legal registrat entre els anys 2009 i 2015, que sobrepassaran encara en quantia més elevada que en l'actualitat la ràtio establerta en la llei de donar una llicència de VTC per cada trenta de taxi.

En aquest context, i per facilitar la coexistència de totes dues maneres de transport urbà, les noves mesures impediran als titulars de llicències VTC vendre-les en els dos anys següents a la seva consecució per evitar que s'especuli i es generin 'bombolles' amb aquests títols.

Així mateix, les empreses com Uber o Cabify hauran d'inscriure tots els serveis que realitzin en un registre públic per garantir que s'efectuen conforme a la llei, això és, amb un contracte previ i sense superar la quota de transport fora de la regió en la qual tenen autorització.

A més, el Reial decret «imposarà» que els vehicles a adscriure a noves autoritzacions VTC obtingudes mitjançant sentència judicial compleixin els requisits vigents en aquest moment, amb independència dels que estiguessin vigents al moment en què es va realitzar la sol·licitud original de l'autorització, «amb la finalitat de garantir una qualitat en la prestació d'aquests serveis».

Satisfacció entre el sector

La patronal de taxistes Fedetaxi ha manifestat en un comunicat la seva satisfacció per l'aprovació d'aquestes mesures que, encara que estima insuficients, considera que «contribuiran a evitar el desmantellament del sector que suposen els privilegis que s'estan atribuint empreses com Uber i Cabify». «Suposen un pas més en la direcció correcta», assegura l'associació, que recorda que se suma a la recent sentència emesa pel Tribunal de Justica de la UE, si bé aquesta decisió es referia a un servei d'Uber que actualment ja no opera.

«Ara quedem a l'espera d'actuacions de similar compromís per part dels ajuntaments, especialment els de Madrid i Barcelona, perquè desapareguin les incerteses sobre el futur de 100.000 famílies que viuen del taxi», ha conclòs el president de Fedetaxi, Miguel Ángel Leal.