El turisme de la Costa Brava denuncia "afany recaptatori" en les inspeccions que reben els establiments, per part de l'administració. Des del Grup Costa Brava Centre asseguren que algunes de les sancions són "absolutament desproporcionades" en relació a la falta que han comès. El gerent de l'entitat, Martí Sabrià, assenyala que l'empresariat del litoral gironí està "molt compromès" i és "molt legalista" amb les normatives. Sabrià també lamenta que l'exigència i el nombre de visites que reben per part dels funcionaris sigui la més alta de tot l'Estat. "Ens agradaria que tots tinguéssim el mateix tracte, però estem acostumats a ser una zona amb permanents inspeccions", assenyala. Tot plegat després d'un 2017 que el gerent assegura que ha estat "molt positiu" per a les empreses turístiques i hostaleres de la Costa Brava, malgrat el procés sobiranista i la incertesa política, que segons Sabrià "no ha tingut incidència".

Sancions desproporcionades per faltes administratives de petita magnitud. Això és el que denuncien els empresaris del sector turístic de la Costa Brava. Aquestes multes solen estar relacionades amb el tema sanitari, que depèn de la Generalitat. "Ens trobem que els funcionaris sempre van als establiments que estan bé, i només han d'aixecar acte i cobrar els 360 euros de la inspecció", lamenta el gerent del Grup Costa Brava Centre, Martí Sabrià.

L'Estat central però, també ha posat la mirada en els establiments de la Costa Brava des de fa anys. Sabrià assegura que es troben amb sancions "desproporcionades" per faltes lleus i que no tenen cap mala fe. "A vegades un treballador que ja està incorporat li falta un document i es castiga amb un import molt elevat a l'empresari", denuncia.

A més, des del sector lamenten el "tracte diferent" que reben tant en el nombre d'inspeccions com en l'exigència. "Potser perquè estem tan acostumats a que ens vinguin a veure els funcionaris de l'Estat tenim els hotels i restaurants més polits del litoral espanyol", ironitza Sabrià. La realitat, segons explica el gerent del Grup Costa Brava Centre, és que la catalana és una comunitat on els ministeris d'Hisenda i de Treball han inspeccionat més.

Un punt de càstig

Sabrià no amaga que darrere d'aquestes visites constants per part de l'Estat s'hi amaga un "cert càstig" en relació al procés sobiranista. "Fa dos anys vam rebre una onada d'inspeccions molt forta", recorda. El gerent assegura que quan es troba amb empresaris del sector d'altres parts de l'estat espanyol la realitat "és molt diferent". "He vist cuines en algunes comunitats autònomes que no es veien a l'Empordà ni 40 anys enrere", explica.

Per tot plegat, Sabrià demana que el tracte sigui "igual per a tothom". Amb tot, deixa clar que "ho porten amb dignitat" i celebra que els establiments de la Costa Brava comptin amb un empresariat "professional, compromès i molt legalista".

No s'ha notat la incertesa política

Preguntat sobre els efectes que han provocat el procés sobiranista, els fets de l'1-O i la incertesa política, Sabrià ha deixat clar que "no ha tingut incidència", i que "el client ha continuat confiant". "Hem sentit que a Barcelona han tingut un desembre molt dolent, no és el nostre cas. Ha estat fluix però és normal, i el conjunt de l'any ha estat molt bo", assenyala.

Aquesta diferència, creu el gerent, es dona per la influència que té el client de la resta de l'Estat a les demarcacions de Tarragona i Barcelona. A la Costa Brava aquest turista suposa entre un 5% i un 7%, per tant, diu Sabrià, "la baixada no és significativa".

Per contra, el principal client de la demarcació de Girona, el francès, continua sent fidel i "segueix venint igual". "Es tracta d'un mercat que no li preocupa la polèmica de si Catalunya ha de ser independent o no", emfatitza.

Pel què fa al turista anglès, el segon en nombre de visitants, tampoc ha mostrat cap davallada i, de fet, ja s'han començat a fer reserves de cara al proper estiu. Des del Grup Costa Brava Centre reconeixen que es tracta d'un tipus de client que planifica amb temps les vacances i el nombre reserves confirmades és "l'habitual".

Per tot plegat, Martí Sabrià reconeix que esperen un any "similar al 2017" tot i que "és molt aviat per fer prediccions", ja que molts dels establiments no treballen amb touroperadors que a principis d'any ja es comprometen a ocupar un cert número de places.