24 de febrer de 2018
24.02.2018

La DO Empordà perd quota de mercat a Catalunya

Amb 684.000 litres venuts als canals d'alimentació i hostaleria el 2017 retrocedeix un 0,24% segons un informe encarregat pel Govern

27.02.2018 | 07:08
La DO Empordà perd quota de mercat a Catalunya

Els cellers de la DO Empordà van vendre en el període comprès entre octubre del 2016 i novembre del 2017 un total de 684.000 litres de vi a Catalunya, entre els canals d'alimentació i hostaleria, xifra que suposa l'1,35% del total de vi amb DO venut al Principat en aquest període, segons es desprèn de l'informe Nielsen encarregat per l'Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI).

La quantitat venuda és 91.000 litres inferior a la dels dotze mesos precedents (775.000), i queda 192.000 per sota la comercialitzada dos anys abans (876.000 litres el 2015). Amb aquestes dades, la DO Empordà se situa com la setena en vendes al Principat.

De la seva banda, la DO Pla de Bages, amb 169.000 litres venuts els 2017, ha passat de ser el 0,16% del total de vi de DO venut a Catalunya el 2014 al 0,33% el 2017. Amb aquest percentatge, la DO bagenca se situa com la novena del país en quota de mercat, al mateix nivell de la DO Conca de Barberà i per damunt de la DO Alella.

En el total de vins de DO del canal d'hostaleria venuts a Catalunya, la del Pla de Bages se situa com la 23a, amb 100.000 litres venuts, i una quota de volum del 0,51%. En el canal d'hostaleria, la DO bagenca va vendre en el període estudiat un total de 69.000 litres i suposa el 0,22% de la quota de volum del venut.

En conjunt, la quota de mercat en volum dels vins amb denominació d'origen (DO) catalana a Catalunya s'ha incrementat en 2,52 punts percentuals, passant del 33,19% el 2016 al 35,71% el 2017, segons l'informe Nielsen que va presentar ahir l'INCAVI.

El creixement del mercat del vi a Catalunya ha estat més important en valor econòmic (amb una alça del 8,04%) que en volum (amb un creixement del 2,03%), segons l'informe.

El conjunt de totes les DO catalanes lidera el rànquing de vendes en volum a Catalunya, amb el 35,71% de quota de mercat, per davant d'altres denominacions d'origen espanyoles. Tenint en compte només les DO catalanes, la quota de mercat a Catalunya en volum està liderada per la Denominació d'Origen Catalunya (11,79% de quota), seguida de la Penedès (10,91%), Terra Alta (3,43%), Costers del Segre (2,70%) i Montsant (2,39%).

En xifres absolutes, el mercat del vi a Catalunya ha assolit unes vendes el 2017 de 89.597 milers de litres i de 341.045.000 euros. Dels 89.597 milers de litres de vi que es van vendre a Catalunya, un total de 50.767 van ser de marques amb denominació d'origen, 36.460 sense DO, 2.313 d'importació i 160 de vins sense alcohol.

D'altra banda, el canal d'alimentació ha concentrat les vendes de 56.131 milers de litres de vi, fet que representa un creixement interanual del 0,28%, mentre que el canal d'hostaleria ha comercialitzat 33.466 milers litres de vi, l'equivalent a un creixement del 5,09% en relació al 2016.

Al conjunt de l'Estat, la quota de mercat en volum dels vins catalans s'ha incrementat en sis dècimes, en passar del 6,04% el 2016 al 6,64% el 2017. En aquest sentit, el director general de l'INCAVI, Salvador Puig, treu pes a l'eventual efecte d'un boicot als vins catalans per part dels consumidors de la resta de l'Estat i apunta que el boicot es va notar sobretot en el segment del cava durant el contenciós polític arran de l'aprovació de l'Estatut de Catalunya.

Durant la presentació dels resultats anuals aquest dimecres, el director de l'INCAVI va recordar que la producció a Catalunya és de més de 110 milions d'ampolles de vi i de més de 250 milions d'ampolles de cava, però que l'informe s'ha centrat enguany en la producció i el consum de vi a Catalunya.

Així mateix, ha afegit que el cava exporta el 65% de la seva producció i el vi ven a l'exterior el 45% de les seves ampolles. Puig va destacar que la producció del vi a Catalunya és una indústria important, ja que té una gran capacitat exportadora, genera activitat econòmica al territori i alhora no és deslocalitzable i va qualificar com una «anècdota» el canvi de seu social de marques catalanes.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook