Els productors de flor alerten que la campanya d'Òmnium Cultural perquè durant la diada de Sant Jordi es regalin roses de color groc en solidaritat amb els presos polítics, en lloc de la tradicional rosa vermella, pot suposar importants problemes per al sector. Dels aproximadament set milions de roses que es venen a Catalunya aquest dia, només entre un 15% i un 20% són de producció local i, d'aquestes, la pràctica totalitat són vermelles. «Si hi ha rosa groga no serà nostra i haurà de venir d'altres llocs», explica Salvador Floriach, un dels productors més importants del Maresme. En aquest sentit, des del sector alerten que una importació massiva d'altres varietats per satisfer la demanda del color groc pot acabar afectant també a floristes i majoristes, tant per l'augment de preus que pugui aplicar el mercat exterior com per manca d'estocs.

A més de les possibles conseqüències econòmiques que pugui suposar per al sector de la flor tallada aquesta campanya d'Òmnium, els productors també posen en dubte la seva eficàcia. Expliquen que per importar un volum important de rosa groga, com perquè s'acabi visualitzant la presència d'aquest color durant la diada, les complicacions logístiques són múltiples. Tota la producció haurà de venir de l'estranger, ja que la producció groga que es fa a Catalunya és pràcticament residual, com la de la resta de colors que no siguin el vermell. «El 95% de la producció és vermella», assegura Floriach. La resta de colors que es venen per Sant Jordi provenen majoritàriament d'Holanda. En aquest sentit, els productors avisen que aconseguir al mercat exterior tanta quantitat de roses per a un dia determinat pot suposar, d'entrada, un augment de preus en origen, a més de la dificultat afegida que pot suposar trobar prou estoc: «Suposant que existís tanta planta com per satisfer la demanda, no crec que totes estiguin programades per Sant Jordi». Aquest productor del Maresme també explica que la rosa necessita «com a mínim 60 dies des de que es poda fins que surt la flor» i que perquè una planta produeixi al 100% «necessita un any de vida». En aquest sentit es pregunta si ja fa un any algú s'esperava que el context polític seria el que és i que el color groc tindria tanta rellevància. Amb tot, els productors consideren que la campanya de la rosa groga pot suposar un problema per a tothom: «Al florista li demanaran més groga i tindrà més problema per aconseguir-la i a nosaltres ens en demanaran i no en tenim». Floriach també es pregunta si en el cas que el consumidor s'acabi fent seva la flor groga, la comprarà de més o directament substituirà la vermella.

El consum de les DO catalanes

Òmnium Cultural i el Gremi de Floristes de Catalunya han emès un comunicat per aclarir que la campanya que anima a comprar roses de color groc aquest Sant Jordi en solidaritat amb els presos polítics «no afecta ni perjudica» el mercat de roses català, que són principalment de flor vermella. «No es tracta d'una campanya excloent: s'anima a regalar, a més de la tradicional rosa vermella, una rosa de color groc», diu l'entitat.