L'Ajuntament de Barcelona invertirà 1,7 milions d'euros en els propers dos anys per tal que els mercats i comerços es puguin digitalitzar i incorporar la venda per internet. El projecte preveu crear aplicacions per al comerç, un radar tecnològic que informi sobre les darreres novetats, un recull de casos d'èxit de comerços de la ciutat i un directori de botigues que venen en línia. El consistori ha detallat, a través d'un comunicat, que compta amb un pressupost de 340.000 euros per al 2018 i 640.000 per al 2019 per a ajuts i subvencions. Es preveuen dues línies d'ajudes: una per tenir una presència bàsica a Internet i l'altra per al desenvolupament d'una presència activa a Internet. A més, també hi haurà una línia destinada a les associacions i entitats de comerciants per a l'ampliació de la cartera de serveis que ofereixen als comerços.

El regidor de Turisme, Comerç i Mercats, Agustí Colom, ha destacat que «el nostre comerç ja té una presència a Internet, però és de forma feble i bàsica». Colom assenyala que el consistori vol donar als establiments de proximitat «els instruments perquè puguin desenvolupar noves eines digitals, de venda per internet o de l'ús de les xarxes socials per afavorir el seu propi establiment». D'aquesta manera, es pretén que aquest sector «continuï professionalitzant-se i tingui una major capacitat de poder competir, en benefici de preservar el model de proximitat que caracteritza la ciutat».

L'Oficina d'Atenció a les Empreses de Barcelona Activa posarà a disposició dels comerciants i entitats una eina perquè puguin fer un primer diagnòstic de quin és el seu nivell de maduresa digital i sobre l'itinerari que hauran de seguir cada un per avançar. A partir d'aquí s'estudiarà cada cas i es proposarà a cada establiment un model pautat de formació, suport tècnic i econòmic per acompanyar-los.

Per avançar en aquest procés, es crearà un nou catàleg de formacions que podran ser presencials, semipresencials o totalment en línia i respondran a cinc nivells de maduresa de cada un dels comerços. La formació està pensada per ser molt pràctica, de manera que en acabar-la els establiments hagin fet un pas més en la seva digitalització i tinguin un web, un perfil a les xarxes socials o un pla de màrqueting digital, per exemple.

La compra en establiments físics convencionals continua sent predominant entre els consumidors barcelonins, tot i que els canvis dels darrers anys han donat lloc a l'aparició d'un nou perfil de consumidor que compra tant a botigues físiques com en botigues de venda en línia.