Els consumidors espanyols segueixen preferint comprar a les botigues tradicionals, que resisteixen l'empenta de l' ecommerce, ja que només els més joves són els que opten més per la venda en línia, segons es desprèn d'una enquesta realitzada per l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). En concret, l'informe mostra que la venda en línia ja no és un fenomen residual, però els resultats revelen que només entre la franja més jove de població, els menors de 34 anys, és l'opció majoritària.

Així, entre la població més gran, però, encara està molt lluny de tenir el volum de vendes de la resta de botigues. De fet, segons l'anàlisi de l'OCU, el comerç de barri i proximitat no només resisteix, sinó que segueix sent el favorit dels consumidors, com passa per exemple en el cas de les sabateries.

De la mateixa manera, les cadenes especialitzades continuen sent les predilectes per adquirir roba, grans electrodomèstics, ordinadors o smartphones i tauletes. De fet, en aquest últim producte, Internet arriba només al 25% de mercat.

L'enquesta mostra que la visita a la botiga física segueix sent de forma molt clara el model favorit dels consumidors per realitzar les compres. De fet, tres de cada quatre persones enquestades tenen en compte la informació que els ofereix el comerciant abans de comprar roba, calçat o electrodomèstics, molt per davant de la informació proporcionada pel fabricant en els catàlegs i a les seves pròpies pàgines web, que sol ser la segona font preferida pels consumidors.

A més, molts consumidors espanyols van primer a les botigues a la recerca d'informació, fins i tot en aquells casos en què la compra acaba realitzant-se a través de la xarxa: set de cada deu compradors en línia de roba o sabates visiten prèviament un comerç tradicional per informar-se i veure el producte.

Per altra banda, l'enquesta de l'OCU permet també conèixer quins són els factors més determinants en els consumidors a l'hora de decidir-se en les seves compres. Així, la resposta majoritària és la relació entre la qualitat i el preu, per sobre de totes les altres opcions.

No obstant això, quan es pregunta als enquestats sobre altres elements que poden condicionar la seva decisió de compra, la resposta varia en funció del tipus de producte. Així, es fa referència a una experiència anterior positiva en el cas de la roba (30%) i el calçat (31%), a l'etiqueta energètica en el cas dels grans electrodomèstics (46%) o a les característiques del producte en el cas dels petits electrodomèstics (39%), smartphones o tauletes (55%) i ordinadors personals (59%).

L'estudi destaca que, si es tracta de roba o calçat, els impulsos espontanis o l'origen del producte tenen molt més pes que en el cas dels electrodomèstics o la tecnologia, mentre que la reputació de la marca influeix més en aquests darrers.