Facebook ha perdut més de 53.000 milions de dòlars (42.111 milions d'euros) de capitalització borsària en comparació de la valoració de mercat del passat divendres, quan se situava en 537.690 milions de dòlars (437.365 milions d'euros), arran de l'escàndol protagonitzat per Cambridge Analytica, que va recopilar dades personals de milions d'usuaris de la xarxa social.

La caiguda del seu valor en Borsa representa el mateix que el valor total d'empreses com eBay (42.466 milions de dòlars - 34.538 milions d'euros), Tesla (52.458 milions de dòlars - 42.665 milions d'euros) o American Airlines (26.174 milions de dòlars - 21.290 milions d'euros).

Concretament, les accions de la companyia de Mark Zuckerberg, considerat com la cinquena persona més rica del món segons l'última edició del rànquing mundial elaborat per Forbes, es van intercanviar per última vegada al mercat a 168,15 dòlars, després d'haver tancat divendres passat en 185,09 dòlars.

Facebook, que cotitza en l'índex tecnològic Nasdaq, acumulava una revaloració del seu valor de més del 32% en els últims dotze mesos. A les negociacions prèvies a l'obertura del mercat, continuava caient més d'un 2% i cotitzava entorn de 164 dòlars per títol.

No s'entén el problema

«Els principals recels dels inversors inclouen la incapacitat de comprendre completament la magnitud del problema, els temors que s'intensifiqui el risc regulador, el sabotatge potencial de les campanyes publicitàries que usen dades millorades dels usuaris i les possibles responsabilitats financeres», va explicar l'analista de l'equip de renda variable global de SYZ Asset Management, Shoaib Zafar.No obstant això, l'expert va indicar que, encara que aquestes preocupacions estan justificades i els atacs polítics ja s'han iniciat a banda i banda de l'Atlàntic, l'empresa té un balanç en «bona forma» i fins i tot per pagar grans penalitzacions en cas que sigui necessari.

Cambridge Analytica va utilitzar les dades recollides sense autorització a principis de 2014 per elaborar un programa informàtic que predigués i influís sobre les opcions electorals nord-americanes. Els més de 50 milions de perfils afectats suposen aproximadament un terç dels usuaris actius dels EUA i gairebé una quarta part dels votants potencials.

La consultora política al centre de l'actual escàndol per la divulgació de dades d'usuaris de Facebook va exagerar enormement el seu paper en la victòria electoral de Donald Trump en 2016 i no hauria pogut influir en el resultat d'uns comicis, va defensar l'acadèmic que va proporcionar la informació.