IAG, la societat que agrupa Iberia, British Airways (BA), Vueling, Aer Lingus, ha adquirit una participació del 4,6% del capital de Norwegian, una inversió que qualifica d´«atractiva» encara que «minoritària», segons va comunicar ahir a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), però amb la qual obre la porta a la possibilitat de llançar una OPA pel 100% de l'aerolínia.

«Aquesta inversió minoritària està destinada a establir una posició des de la qual iniciar converses amb Norwegian, incloent la possibilitat de formular una oferta d'adquisició sobre la totalitat de l'aerolínia noruega», assenyala en un comunicat.

La matriu d'Iberia i British Airways va sortir així al pas de les notícies publicades en alguns mitjans de comunicació que apunten al fet que estaria considerant realitzar una oferta per Norwegian Air Shuttle.

En aquest sentit, IAG va aclarir que fins ahir aquestes converses «no han tingut lloc, que no ha pres cap decisió sobre la formulació d'una oferta d'adquisició en aquest moment i que no existeix certesa sobre si arribarà a prendre tal decisió», conclou.

IAG, que agrupa Iberia, BA, Vueling, Aer Lingus i LEVEL, fa així un pas més en la seva vocació des de la seva fundació: convertir-se en un els protagonistes de la consolidació del sector del transport aeri.

La societat de cartera aèria internacional va presentar en el seu moment una oferta per actius d'Air Berlin, es va fer amb 'slots' de la britànica Monarch en l'aeroport londinenc de Gatwick superant a altres interessades com easyJet, Wizz i Norwegian, i va intentar adquirir l'aerolínia austríaca Niki, després de créixer incorporant la britànica bmi (2012), Vueling (2013) i la irlandesa Aer Lingus (2015) al grup.

Norwegian s'enlaira a la borsa

Les accions de Norwegian en la Borsa d'Oslo es van disparar més d'un 20% davant una eventual oferta de compra, mentre que les d'IAG repuntaven un 1,19% després de la confirmació de la seva inversió en l'aerolínia noruega.

Sobre este tema, Norwegian va assegurar que no tenia coneixement previ d'aquesta adquisició abans que fos comunicada per IAG a mitjan matí d'aquest dijous.

«Norwegian no ha tingut cap discussió o diàleg amb IAG sobre aquest assumpte», confirma en la seva nota. Sobre la inversió d'IAG, Norwegian creu que el seu interès en la companyia «confirma la sostenibilitat i el potencial del model de negoci i del seu creixement global».

L'aerolínia noruega, fundada el 1993, va tancar 2017 amb unes pèrdues de 299 milions de corones noruegues (31 milions d'euros) enfront dels guanys reportats un any abans d'1.135 milions de corones noruegues (118 milions d'euros) pels costos de la seva expansió i renovació de flota.

Norwegian va dur a terme importants inversions en el quart trimestre, relacionades amb la captació de pilots i tripulants de cabina (TCP), tant per a la seva flota de llarg radi com per la de curt radi, de cara a preparar-se per al creixement el 2018.