Mercadona augmenta la seva quota de negoci en les autonomies de l'eix mediterrani i Madrid tot i que les cadenes regionals aguanten l'estirada del vaixell insígnia de la distribució a Espanya presidit per Juan Roig. La firma valenciana, a través de la seva xarxa de 1.626 establiments i gairebé 23.000 milions d'euros en facturació, constata l'auge dels supermercats com a principal canal de consum dels espanyols, segons constata l'informe «La situació de la gran distribució en el mercat de consum», publicat ahir per EAE Business School.

El líder indiscutible és Mercadona, que el 2017 va obtenir un 24,1% de quota de mercat en valor. El segueixen de lluny Carrefour i DIA, que van tenir un 8,7% i un 8,2%, respectivament. Eroski acapara un 5,6%. Així, Mercadona té més quota que els seus tres competidors més immediats. Una cadena que millora, encara que de forma més moderada, és Lidl amb una quota del 4,3% que representa un increment d'1,5 punts respecte de l'any 2013.

També la cooperativa valenciana Consum s'obre forat en l'eix mediterrani i a la Comunitat Valenciana compta amb una quota de mercat del 13,9%, xifra que la situa en segon lloc després de Mercadona, que acapara el 33% en aquesta autonomia.

Repunt electrònic

Pendents del tímid repunt del comerç electrònic i dels plans programats per totes les companyies després del desembarcament d'Amazon, el mercat del gran consum a la llar «està recuperant els nivells que havia perdut en els anys de crisi», segons l'esmentat estudi. A més, el negoci de la distribució a Espanya es troba «molt atomitzat», tot i que està dominat per un grup de grans cadenes que aglutina la majoria de la despesa en consum.

Els supermercats regionals mostren una evolució favorable des de fa un lustre, on ocupaven el 8,6% del mercat fins a l'any 2017 amb un 11,3%, per tant, un increment de 2,7 punts. Aquesta situació és reflex de l'augment en el nombre d'establiments d'aquest tipus, així com una major propensió del consumidor a valorar aspectes com la proximitat i, de l'altra, la regionalització dels productes frescos. Del total dels aliments comprats, s'adquireixen a través d'hipermercats (12,9%) i supermercats i autoservei (47%), mentre que les botigues de descompte tenen una quota del 15,8% i els establiments tradicionals el 14,6%.

A Espanya, hi ha més de 9.000 establiments en règim de franquícia dedicats a la distribució d'aliments a un total de 54 ensenyes. Aquest és el sector dins de la franquícia que més va facturar i major creació d'ocupació va tenir l'any 2017.

No obstant això, la franquícia «pot tenir els dies comptats per l'amenaça de les compres en línia per a alimentació». I el seu futur passarà per «un procés de reconversió amb horaris més amplis i un gran assortiment de productes peribles», segons EAE.