Les vendes directes a través de les plataformes en línia dels fabricants guanyen quota de mercat exercici rere exercici i registren un creixement anual del 4,5% des de 2011, segons l'informe d'Oliver Wyman «La revolució del retail: com poden adaptar-se els distribuïdors i les companyies de consum». Aquests canals han existit durant dècades a sectors com el de la moda i tecnologia d'alta gamma, però han estat inusuals a segments com l'alimentació i la llar, on els grans minoristes ofereixen l'avantatge d'adquirir productes de diferent naturalesa en un sol acte de compra.

No obstant això, l'escalabilitat de les plataformes en línia i l'augment d'aliances han facilitat el contacte directe entre marques i clients, així com han minimitzat el paper dels distribuïdors. En aquesta línia, segons l'informe de la consultora, les plataformes online dels fabricants han concentrat el creixement en vendes durant l'última dècada, acumulant un 36% entre 2011 i 2016, mentre que el creixement de les vendes al canal minorista ha estat d'un 2%.

L'informe d'Oliver Wyman també identifica altres dos canals de venda directa addicionals a les plataformes dels grans fabricants. D'una banda, les petites plataformes digitals cooperatives, que s'han convertit en l'oportunitat dels fabricants amb menor escala per generar canals independents de venda directa, i, de l'altra, els grans marketplaces, que complementen les vies d'accés a nous consumidors de les marques líders, especialment en l'entrada a nous mercats.

En aquest ecosistema, les noves marques, «més àgils i adaptades», estan traient quota a les clàssiques sense necessitat de grans inversions de capital, segons la consultora. Segons els experts de la consultora, el sector retail podria experimentar processos similars al que s'ha desenvolupat en el sector turisme, on s'ha consolidat la figura de l'intermediari d'elecció.

En aquest context, els grans distribuïdors tenen diferents alternatives per afrontar aquesta transformació com el desenvolupament de programes de fidelització; l'ús dels canals en línia dels fabricants per arribar a un punt d'equilibri entre distribuïdor i consumidor i la contribució al desenvolupament de petites plataformes cooperatives com a alternativa per a fabricants amb poca escala.