L´economia s´està desplaçant a internet i just a darrere va Hisenda. L´Agència Tributària, ara amb Jesús Gascón al capdavant, intensificarà aquest any el control del frau en els nous models de negoci digitals. En campanyes anteriors Hisenda ja havia posat la lupa en el comerç electrònic, però ara va més enllà i també adaptarà els seus sistemes d´informació per prevenir el frau en la denominada economia col·laborativa, vigilarà la utilització dels moneders electrònics i estudiarà la incidència fiscal de les criptomonedes. Per lluitar contra el frau en aquests entorns, Hisenda utilitzarà una de les eines més poderoses: l´anàlisi de les xarxes mitjançant tècniques de big data, de dades a gran escala. Hisenda va publicar les directrius generals del pla anual de control tributari i duaner de 2018. L´Agència Tributària compta amb noves fonts d´informació. D´una banda, disposa de les dades del Subministrament Immediat d´Informació, actiu des de juliol del passat any i que permet comprovar gairebé en temps real la facturació de més de 50.000 empreses que representen el 80% de la facturació global. Amb la utilització d´aquestes dades serà més fàcil controlar les activitats empresarials i professionals ocultes. Així mateix, l´Agència també disposa des de setembre d´informació de comptes financers de residents a Espanya en 49 jurisdiccions en el marc del projecte desenvolupat per l´OCDE, la qual cosa ajudarà a combatre l´ocultació d´actius a l´estranger.

A més d´intensificar el control a les empreses i als grans patrimonis a l´exterior, Hisenda es fixarà aquest any en l´economia digital, perquè «està impulsant canvis profunds no solament en les formes de comerç sinó també en les formes de treball». En aquest àmbit, la recerca se centrarà en diversos punts, el primer, l´economia col·laborativa. L´Agència Tributària apunta que de forma similar a com s´han desenvolupat maneres d´economia digital en els sectors de lloguer (per exemple, amb els pisos turístics d´Airbnb) o en el transport (Uber), progressen en l´actualitat noves maneres de prestació de serveis professionals que configuren un sector de l´economia que ha estat denominat com gig economy. Amb aquesta expressió es descriu l´activitat per la qual el treballador estableix una relació amb qui requereix els seus serveis a través d´una web i desenvolupa un projecte durant un temps, en principi indeterminat. «Ha proliferat en ocupacions tècniques i en treballs no rutinaris», indica l´Agència Tributària, que assenyala la importància d´«evitar pràctiques discriminatòries contra les formes de treball estables en les quals el treballador gaudeix de la deguda protecció i assegurar una tributació equitativa».

Hisenda també posarà la lupa en els nous models de distribució perquè el constant avanç del comerç electrònic impulsa el creixement d´empreses que substitueixen el venedor tradicional en l´emmagatzematge i lliurament dels productes. Així han sorgit noves activitats com la «triangulació d´enviaments», en la qual les vendes realitzades per una empresa són lliurades per unes altres, i «botigues de botigues» instal·lades en pàgines web. «A vegades aquests negocis estan a Espanya i d´altres, en altres països de la UE i cal garantir que la seva tributació és l´adequada». El tercer punt són els moneders electrònics. Hisenda destaca que la quantia dels pagaments amb targeta ha superat el volum de retirada de diners en metàl·lic de caixers automàtics i aquest procés s´accelerarà amb l´ús d´aquests sistemes de transferències instantànies. Així, «s´impulsarà l´adaptació dels sistemes d´informació per prevenir el frau».

Hisenda estudiarà finalment la incidència fiscal de noves tecnologies com blockchain, i, especialment, les criptomonedes. A més, el pla de control assenyala que la utilització pel crim organitzat de la internet profunda per al tràfic i comerç de tot tipus de béns il·lícits, així com l´ocupació de criptomonedes tipus el bitcoin o similar, és un dels desafiaments més exigents en l´actualitat. «Es potenciarà l´ús de noves tecnologies de recopilació i anàlisi d´informació», confirma Hisenda.

En suma, el Banc d´Espanya constata que, des de la crisi, el nou escenari és el d´un mercat en el qual s´ha reduït intensament el nombre de competidors i s´ha incrementat la concentració. De fet, en aquest últim cas, el creixement ha estat tan intens que, malgrat partir d´un nivell per sota de la mitjana europea el 2008, en l´actualitat la concentració del mercat espanyol supera la zona euro.