Directius de grans companyies com Telefónica, Indra, Siemens o Accenture van reclamar al Govern polítiques que promoguin la inversió en R+D i el talent digital, però també «ambició, coratge i lideratge» per aconseguir que Espanya aprofiti «l'oportunitat» que suposa la Indústria 4.0.

«Quan ens comparem amb els països que estan liderant la revolució digital, som uns pigmeus a l'hora d'invertir», va explicar el president d'Indra, Fernando Abril-Martorell, en una taula rodona en el marc del II Congrés d'Indústria 4.0, organitzat pel Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme i inaugurat pel rei Felip VI. El directiu va reclamar més fons en R + D i va plantejar la necessitat de veure com es mobilitza més inversió, privada i pública, i de prioritzar els programes públics que siguin més eficients.

També la presidenta i consellera delegada de Siemens España, Rosa García, va reclamar ajudes econòmiques, sobretot per a les pimes, i «formació de qualitat» a tots els nivells, tant en la formació professional dual, com a les universitats i centres tecnològics.

En això va coincidir el president de Telefónica España, Emilio Gayo, que va advocar per explotar el talent digital i aconseguir ficar-lo en els processos productius, quelcom en el que, segons el seu parer, les empreses poden tenir un paper rellevant.

El president d'Indra va advertir de la polarització del mercat de treball que s'està generant en aquests moments de transició cap al món digital, entre gent «molt demandada» i «molts empleats que potser són automatitzables», fet que suposa «un repte molt important de gestió pública i social». Segons la seva opinió, és clau veure com allargar l'ocupabilitat dels treballadors en aquest món digital amb formació contínua.

Per la seva banda, el president del Grup Siro, Juan Manuel González Serna, va defensar que la tecnologia ajuda les persones, no les substitueix, i va considerar necessari «un canvi de rols».

Abril-Martorell va insistir que la Indústria 4.0 és una oportunitat «per resetejar» i «començar des de zero», però va advertir que la inacció no és una opció. «El moment és ara. En els propers anys es determinarà si la nostra indústria és protagonista, manté la nostra quota d'exportacions en aquest món digital o si som simples espectadors», va afegir.