El 88% dels turistes busquen informació a internet abans de viatjar, el 44% compra activitats durant el seu viatge i el 86% utilitza aplicacions per millorar la seva experiència, segons va explicar Dino Bosco, de Google Marketing Solutions per a Espanya. En un esdeveniment organitzat per la plataforma italiana Musement sobre digitalització del sector turístic celebrat a Barcelona, Bosco va constatar amb dades del cercador que els hàbits del viatger han canviat: El 2017, el 71% de viatgers van realitzar recerques relacionades amb el sector de viatges des d'un smartphone, davant del 56% el 2016.

Davant aquestes xifres, el representant per a Espanya de l'Associació Europea de Turisme (ETOA), Jorge Traver, va assenyalar que «el principal repte ara és la digitalització, que està canviant la manera de viatjar», i va instar les companyies locals a fer el salt a l'entorn digital, aprofitant que «Barcelona està en un gran moment».

Per altra banda, la directora nacional de Musement a Espanya i Portugal, Leticia Stok, va explicar que la seva plataforma únicament digital, que permet reservar per internet activitats turístiques, és present a 100 països, la utilitzen un milió d'usuaris al mes i compta amb una cartera de més de 20.000 activitats.

Creada a Milà l'any 2013, on es troba la seva seu principal, Musement va obrir la seva primera oficina a l'exterior a Barcelona durant la segona meitat de l'any 2016, i actualment disposa de centres a Nova York, San Francisco, París, Londres i Dubai, així com aquest any ha entrat a formar part de TUI Group.

La representant de Musement va assegurar que Espanya està entre els seus tres mercats principals, i que Barcelona està en el «Top 5» de destinacions, encara que va destacar que la ciutat «no ha complert amb les expectatives» que tenia el grup el 2018, i en canvi va destacar l'augment de demanda a ciutats com Madrid i Sevilla.

Stok va atribuir la baixada en els resultats de Barcelona a «factors múltiples» que passen pel desenvolupament de mercats emergents com Dubai i per l'augment de la competència a la capital catalana, encara que va assegurar que a poc a poc «hi haurà mercat per a tots». «Barcelona és una ciutat que sempre es reinventa, que no té tres o quatre destins turístics i ja està. La gent repeteix Barcelona, hi ha molt per veure i va augmentant la seva oferta turística», va afegir.

També el director general de Juliá Travel World Wide, de Grup Juliá, Edgar Weggelaar, va explicar que els primers mesos de l'any 2018 han estat una mica «justos» per a Barcelona, però va assegurar que la ciutat «s'està recuperant a poc a poc».

En tot cas, els ponents van coincidir en la necessària digitalització també dels agents locals i en l'oportunitat que ofereix internet per a, malgrat la competència, establir formes de col·laboració, per exemple, a través de marketplaces, i van incidir en la gran importància de personalitzar el producte i de no perdre de vista el factor humà.