07 de octubre de 2018
07.10.2018
EDUARDO DIVAR

«Volem gravar el dièsel, el combustible que usen els treballadors? No té sentit»

07.10.2018 | 00:02
Divar, amb el concessionari Texauto de fons, a Fornells.

Va arribar a la direcció general al maig amb l'objectiu de vendre 62.000 vehicles a Espanya el 2018. Diu que no el complirà: «En vendrem més», afirma.

De visita al concessionari oficial de la marca a Fornells de la Selva, Eduardo Divar, un directiu que no té pèls a la llengua, analitza l'escenari de present i de futur del sector de l'automòbil.

Es complirà l'objectiu de vendre 62.000 cotxes venuts a Espanya per a aquest any que vostè es va fixar al maig a l'arribar a la direcció general?

No es complirà: en vendrem més [somriu]. Estarem entre els 62.500 i els 63.000.

Satisfet, aleshores.

Molt satisfet amb l'actuació de les vendes aquí a Espanya i amb la feina de la xarxa de concessionaris, que al final són els que venen els cotxes.

Quan vostè sosté que «el client vol sentir i tocar l'automòbil», què vol dir?

El consumidor vol un disseny atractiu; que el cotxe estigui ben equipat per dins i conduir bé, tot i que tampoc hi ha molta gent a qui li agradi conduir molt. Per sobre tot, però, la primera demanda de la gent és la qualitat. La gent no vol tenir problemes amb el cotxe. En això, KIA, a banda d'oferir disseny, ofereix qualitat. Per això tenim set anys de garantia.

L'aposta de futur és el vehicle elèctric?

L'aposta de futur és el cotxe electrificat, que no és el mateix. KIA pretén ser el 2022 una de les marques en aquest segment. Quan parlem de segment electrificat ens referim a híbrids, híbrids endollables i cotxes elèctrics. De fet, d'aquí al 2022 llançarem 22 models nous de vehicles electrificats i elèctrics, cinc dels quals seran híbrids, cinc híbrids enxufables, cinc elèctrics i un de pila de combustible. I ja hem començat, perquè en el Saló de París del cap de setmana passat vam presentar el Niro elèctric, que arribarà a Espanya pels volts del mes de maig.

Administracions i sector remen en la mateixa direcció per fer possible la implantació dels cotxes elèctrics?

No tots remem cap allà mateix.

Qui no ho fa?

Sobretot l'administració. El que no es pot pretendre és que les marques d'automòbils i els concessionaris facin inversions milionàries per reduir els nivells de CO2 i per millorar la qualitat del medi ambient, i ja no només parlem de les emissions dels cotxes sinó del reciclatge d'oli i bateries, per exemple. I no és bo que l'administració ens surti dient un dia que el dièsel és dolent , l'altre que no ho sap i l'altre anunciant l'impost sobre el gasoil. Volem afavorir als més afavorits? O volem afavorir els menys afavorits? Volem estar per la classe obrera o per una classe diferent? Volem gravar el dièsel, que a Espanya és el combustible utilitzat pels treballadors i els agricultors? No té sentit.

I semblaria poc d'esquerres...

No sé si és d'esquerres o de dretes, perquè aquí tothom és de tot, però no té sentit, i nosaltres advoquem perquè hi hagi poca producció, efectivament, però s'ha de saber de què es parla. Els cotxes dièsel, avui, contaminen menys que els de gasolina. Això la gent ho sap? Sap la gent que el CO2 que emet un cotxe dièsel és molt menor al que emet un de gasolina? De manera que ara ve un panorama en què tots els cotxes seran de gasolina i tindrem molta més contaminació ambiental. Com ho farem per eliminar-la si els dièsel no ens hi poden ajudar? Fa tres anys el 70% del mercat era dièsel i avui representa el 25%. Això vol dir que els nivells de CO2 augmentaran.

L'elèctric és l'alternativa?

Tots volem fer cotxes elèctrics, tots volem anar en cotxe elèctric. I què passa amb les infraestructures de recàrrega? El que no podem fer és empènyer el particular a comprar un cotxe elèctric que surt més car i que després no tingui la infraestuctura necessària. El Govern de Mallorca diu, per exemple, que el 2025 no hi ha d'haver cap vehicle de combustió. Però si no hi ha carregadors als carrers! Ni tampoc una política de subvenció dels punts de recàrrega! I ara la Comissió Europea aprova que vol rebaixar les emissions un 30%. Això està molt bé, però caldran polítiques alternatives i suport la renovació del parc d'automòbils.

Per a quan un vehicle, de la seva marca per exemple, que ens dugui a lloc sense haver de posar les mans al volant?

Quan érem petits pensàvem que l'home arribaria a la Lluna, que els avions podien volar, però també vam veure una pel·lícula de cotxes voladors, Chiti chiti bang bang (1968), i crèiem que això algun dia es podria fer. En això del cotxe autònom anem més endarrerits i encara queda una mica. Hi ha hagut proves als EUA i el software i el GPS de tota la part que circumda el cotxe no està ben acabada. Que algun dia el cotxe ens durà on voldrem i nosaltres mirarem el paisatge? Sí, però queda una mica de temps perquè sigui realitat.

Com està i com vol estar en el futur KIA a Girona?

Estem molt ben representats per Texauto; Joan Teixidor ha fet una gran inversió. Tenim una quota de mercat privat que ronda el 6,4%. En el conjunt de l'Estat estem al 7,5% i esperem arribar en breu a la mitjana nacional aquí a Girona, si no la superem. Creiem que instal·lacions com aquestes doblen el tràfic d'exposició i les vendes creixen un 30%. Ho tenim comprovat.

Els coreans són tan estrictes com sembla?

No és que siguin estrictes, sinó que la seva cultura, milenària, prima altres maneres de fer les coses: la jerarquia importa, el respecte mutu és clau,... El que diu el cap va a missa. Es tracta d'adaptar-s'hi, igual que ells s'adapten a nosaltres.

Catalunya manté l'atractiu per a companyies com KIA a pesar de la situació política?

La pregunta és complicada, eh? [riu]. Qualsevol situació que no sigui estable no ajuda a cap negoci, perquè el diner és poruc, fuig dels llocs on trobarà problemes i inestabilitat. No som un banc d'inversió i confiem en la gent d'aquí, a Girona, Barcelona i Tarragona. A Barcelona hem estat líders al setembre, cosa que significa que els concessionaris aposten per la marca i que el consumidor pensa que és interessant. Seguirem donant suport a empresaris que aposten per la marca a Catalunya. Ens agradaria que la situació política fos més estable? Això ho deixem als polítics; gràcies a Déu, nosaltres no ho som.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook