13 de octubre de 2018
13.10.2018

Els espanyols són els europeus menys satisfets amb el funcionament del mercat hipotecari

? Les pitjors valoracions dels espanyols es troben, al costat del mercat de les hipoteques, en el sector de l'electricitat i de la telefonia mòbil ? Només el 38% dels europeus confia en el compliment de les normes de protecció dels consumidors

13.10.2018 | 00:04

El grau de confiança dels espanyols respecte al funcionament del mercat de les hipoteques és el més baix d'entre tots els països de la Unió Europea, segons un estudi de la Comissió Europea que posa en relleu que la satisfacció dels consumidors espanyols en aquest sector se situa en 59 punts sobre un màxim de 100, 16,8 punts per sota de la mitjana comunitària.

Així, Espanya se situa en l'últim lloc en el rànquing de confiança dels consumidors respecte al mercat de serveis en general, amb una valoració de 71,5 punts enfront d'una mitjana en la UE de 78,7, mentre que en el cas del mercat de béns la confiança és una mica més gran, situant-se en el lloc 23 d'un total de 28 Estats membres, dos punts per sota de la mitjana comunitària.

L'estudi de l'Executiu comunitari, que valora el rendiment i les prestacions de quaranta sectors econòmics tant de béns com de serveis en tots els països de la UE, mostra que els consumidors espanyols asseguren tenir un grau de confiança menor que la mitjana de la Unió Europea en vint-i-dos dels 25 mercats de serveis analitzats.

Les pitjors valoracions dels espanyols es donen, al costat del mercat de les hipoteques, en el sector de l'electricitat i de la telefonia mòbil. El grau de confiança dels consumidors a Espanya de 58,2 sobre 100 punts en el cas del mercat de la llum i l'electricitat (18,1 punts menys que en la resta del bloc comunitari) i de 62,7 per als serveis de telefonia, 14 punts per sota que la mitjana de la UE.

Si bé el mercat de béns gaudeix d'una confiança major per part dels consumidors, en 13 dels 15 mercats analitzats el grau de satisfacció amb el funcionament d'aquests és inferior al de la mitjana de la resta de socis europeus. La gasolina, els productes tecnològics i els de manteniment de la casa i el jardí són els pitjor valorats amb entre 3 i 5 punts menys que la mitjana de la UE.

Respecte als mercats on la confiança és major, es troben els espectacles i les ulleres (85,6 punts enfront de 85,3 en la resta de la UE), i els serveis de salut (83,8 punts a Espanya, una xifra lleugerament inferior que la mitjana comunitària, situada en el 84,9).


Poca confiança en la segona mà

En l'àmbit europeu, l'informe posa de manifest que hi ha hagut poques millores en els nivells de confiança dels consumidors en termes generals respecte als resultats de 2016, encara que la tendència es manté positiva des de 2010. Així, solament el 53% dels ciutadans europeus confia que les empreses estiguin complint amb les normes de protecció dels consumidors.

Les hipoteques i els serveis de subministrament d'aigua, gas i electricitat han millorat en els dos últims anys però segueixen sent els mercats que susciten menys confiança, al costat dels sectors de béns immobles i automòbils de segona mà.

Tan sols el 38% dels europeus confia en l'observació i el compliment de les normes de protecció dels consumidors per part dels prestataris de serveis immobiliaris i el 36% ho fa en el cas del sector dels automòbils de segona mà.

L'estudi es basa en una sèrie d'indicadors tals com la confiança en què els venedors observen i compleixen les normes de protecció dels consumidors, la possibilitat de comparar ofertes, l'elecció de detallistes o proveïdors, la mesura en què el mercat s'ajusta a les expectatives dels consumidors i el grau en què els problemes oposats al mercat donen lloc a perjudicis.

La Comissió Europea creu que la seva proposta per ampliar la protecció dels consumidors, presentada l'abril de 2018, facilitarà que les organitzacions de consumidors puguin emprendre accions legals contra les empreses que no compleixin amb les normatives i permetrà que les autoritats nacionals de consum puguin sancionar més fàcilment en casos d'incompliment.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook