Els usuaris d'entre 18 i 35 anys, enquadrats en la generació millennial, realitzen un 80% de les seves transaccions amb targeta i només un 20% en efectiu, una proporció que augmenta a les grans ciutats, on el nombre mitjà de transaccions amb targeta ha pujat un 170% entre 2015 i 2018 per a totes les franges d'edat, segons l'anàlisi de BBVA Data & Analytics i experts de BBVA Research. Els millennials realitzen un 44% menys de retirades d'efectiu que la mitjana de la població espanyola, mentre que els majors de 60 anys retiren un 33,2% més de diners en caixers que la resta d'usuaris.

A més, les dades de BBVA Research reflecteixen que la preferència dels joves per la targeta és més destacada a les grans poblacions, on un 83,7% de les transaccions són amb targeta, davant del 16,3% de retirades d'efectiu. En els últims tres anys, el percentatge de retirades d'efectiu ha caigut en 7,2 punts a les grans ciutats per a aquest grup d'edat. En aquest període, l'ús de targeta s'ha incrementat en un 170% a les grans ciutats, un 92% a les mitjanes i un 47% a les petites.

Per geografies, les transaccions han augmentat més a Madrid (+103%) i Barcelona (+136%), mentre que la despesa amb targeta en relació amb el valor de les retirades en efectiu és superior a Biscaia (81%), Madrid (73,1%) i Barcelona (71%). A la banda contrària, els pagaments amb targeta només representen el 40,5% de la despesa total de les transaccions a Astúries, el 40,8% al Jaén i el 45,6% el Melilla.

En augmentar la seva freqüència, el pagament amb targeta s'ha convertit en un gest cada vegada més quotidià i utilitzat per a operacions de menor import, ja que el valor mitjà d'aquests pagaments a les grans ciutats ha baixat des dels 75,9 euros de mitjana al maig de 2015 als 64,3 euros el mateix mes de 2018. A més, el pagament «contactless» ha experimentat un fort creixement, en passar de suposar el 5,7% dels pagaments el 2015 al 49,5% el 2018.

En relació a l'ús que se li dóna a aquest mitjà de pagament, les cinc categories principals són alimentació, moda, bars i restaurants, transport i hipermercats i centres comercials, que varien en funció de les ciutats i els comerços habitualment disponibles en els diferents tipus d'urbs. Així, la moda és una de les més destacades a les grans ciutats (9,6%), però no apareix a les petites, on es donen sobretot pagaments en alimentació i transport.

El BBVA Research va apuntar que aquests indicadors confirmen l'avanç en el llarg termini cap a una societat sense efectiu encapçalada pels més joves. En aquest sentit, l'informe de l'entitat preveu que l'ús de l'efectiu continuï reduint-se a Espanya a causa del relleu generacional i a la penetració de les tecnologies digitals, dos factors que seguiran contribuint a un progressiu descens de l'ús de l'efectiu davant mitjans de pagament alternatius , encara que no a una desaparició completa d'aquest sistema de pagament, almenys en el curt o mitjà termini. D'altra banda, el BBVA Research va explicar que la regulació també ha tingut un efecte en aquesta tendència.