Marco Toro ha visitat sovint les comarques gironines, donat que els concessionaris de la marca Nissan tenen una penetració molt més alta que en la resta de l'Estat. Aquesta setmana ha participat en l'entrega del Nissan Global Award a Interdiesel Figueres, que forma part d'un grup reduït de 169 escollits, on també hi ha Olot, dels 4.000 concessionaris que Nissan té repartits per tot el món.

Temia un any complicat per Nissan, amb els canvis de la normativa de mesurament de consum i emissions de CO2, al que cal afegir una nova estratègia de marca, sortint d´alguns canals de venda. Quin balanç fa del 2018?

En les dades de gener a setembre, el mercat espanyol en general està creixent dos dígits, un 11%. Nissan creix un 4% però és el cinquè any consecutiu que pugem. La gran novetat és que el segment del crossover (vehicle semblant a un tot terreny compacte però les característiques bàsiques d'un automòbil), que Nissan va crear amb el Qashqai fa 12 anys, ara ja és el segment més important del mercat. A Espanya tradicionalment es venien berlines. Ara, amb el crossover ja com a segment número 1, Nissan lidera les vendes amb el Qashqai i amb l´Xtrail. La previsió és acabar l´any per sobre del que incialment teniem pensat.

Nissan, però, ha apostat pel cotxe elèctric.

El crossover és el segment més important i l'elèctric és el menys, no arriba ni a l'1%. Malgrat això, Nissan lidera aquest mercat també. Amb el nou Leaf, portem un ritme de comandes tres vegades superior a l'any anterior. El mercat ha crescut un 65% i nosaltres tripliquem les vendes. El nou Leaf és un vehicle elèctric, a més, autònom. El 80% de les vendes que fem d'aquest model es fan ja amb conducció autònoma. A més, la furgoneta elèctrica està trobant el seu lloc i també està triplicant les demandes.

Precisament en el Fòrum Nissan s'han parlat de mesures importants pel mercat de l'electrificació.

Hem anunciat que afegirem 100 carregadors ràpids a les principals autopistes d'Espanya. Un carregador cada 150 quilòmetres. La por a sortir de la ciutat s'ha d'acabar. Això passa al mateix temps que el govern anuncia l'eliminació de la figura del gestor de càrrega. Una figura que només existia a Espanya i que feia que qualsevol persona que volgués instal·lar un carregador no ho fes perquè s'havia de donar d'alta i això era burocràcia. I és mèrit de Nissan. El 65% de la xarxa de carregadors ràpids l'ha posada Nissan. Les energètiques també han anunciat que posaran més electrolineres. Un cop superat el primer bloqueig per al client per la compra el vehicle, ara es podrà desenvolupar.

No és l'única barrera però. El preu d'un vehicle elèctric encara no és competitiu.

El Govern espanyol en té aprovats 67 milions, que s'han de posar en marxa ja. És una bona notícia a curt termini. Però hi ha l'exemple d'Alemanya, on s'ha convertit en el primer mercat europeu de vehicles elèctrics, que ha fet una inversió de 2.000 milions entre ajuda a la infraestructura i a la compra. O hi ha un pla a 4 anys o el client no percebrà la importància del vehicle elèctric. La mesura més important és l'IVA reduït. El país on hi ha més vehicles elèctrics és Noruega, on no paguen cap IVA. Fins que la tecnologia no arribi als clients, se li ha de donar suport. Donat que contribueix a la baixada de la contaminació, mereix una mesura especial. Hem fet moltes innovacions i les incorporem als cotxes i el preu només ha pujat un 4%. Però fins que no s'aconsegueixi fer economies d'escala, es necessita una ajuda.

Si el Govern compleix amb les seves peticions i baixa l'IVA, quina pot ser l'evolució del mercat del cotxe elèctric?

Hem fet diverses simulacions. La que hem presentat al Fòrum Nissan, calcula que a Espanya el 2030 un 50% de les vendes serien de vehicles electrificats, és a dir, elèctrics més híbrids. I l'Anfac diu que en el mateix 2030, el 30% seria només elèctric. Alemanya va començar a prop del 0,5% de les vendes i ja està per sobre del 2% en només dos anys. I Alemanya no té l'IVA reduït.

Quin serà el creixement previst del vehicle autònom?

El primer és entendre que el cotxe autònom és més seguretat. Moltes vegades es parla del cas aïllat d´un accident en algun lloc. Però ara mateix el 90% dels accidents es donen per errors humans. La tecnologia del cotxe hi és per ajudar a la seguretat. També per millorar el confort de conduir. La previsió és que el 2020 hi hagi un 10% de vehicles autònoms. I hi ha diversos graus de conducció autònoma. Però els conductors s'han de convèncer.

I com es fa això?

Que el provin. Jo animo a provar el Leaf. És impressionant. En un embotellament el cotxe accelera i frena per tu, tot sol. Fins i tot la direcció perquè no surtis del carril. No volem treure el plaer de conduir, però hem tret les tasques avorrides durant la conducció.