La majoria de les empreses familiars espanyoles (64%) han ampliat les seves plantilles durant l'últim any i una proporció d'aquestes encara més gran (80%) assegura tenir confiança o molta confiança en la marxa del negoci per al proper exercici, segons reflecteix el Baròmetre Europeu de l'Empresa Familiar, realitzat a Espanya per KPMG en col·laboració amb les associacions territorials vinculades a l'Institut d'Empresa Familiar.

El treball arriba a concloure que aquest tipus de companyies està tenint un paper nuclear en el procés de recuperació de l'economia espanyola, encara que estan apareixent dins seu també inquietuds per riscos vinculats al canvi de paradigma tecnològic (les dificultats per reclutar i retenir el talent) i les associades a les incerteses polítiques nacionals i globals.

FACTURACIÓ

L'últim ha estat un any favorable per a la marxa de les empreses familiars, conforme a les respostes recollides per KPMG entre els directius. El 74% dels enquestats afirma haver incrementat la facturació en aquest temps, taxa superior en quatre punts a la corresponent a l'enquesta de 2017. És així mateix una proporció «notablement» superior a la mitjana europea (64%), s'exposa també en l'informe.

OCUPACIÓ

El diferencial positiu de creixement de l'economia espanyola respecte al de la UE contribueix a explicar aquestes últimes dades i també el referit al comportament de l'ocupació: el 64% de les companyies espanyoles han reforçat els seus equips amb noves contractacions, per sobre del balanç de 2017 (59%) i de la mitjana comunitària (53%). «En l'extrem contrari, només el 8% de les empreses familiars han reduït personal», destaca l'anàlisi de KPMG.

PERSPECTIVES

Els resultats de l'enquesta porten a concloure que, malgrat els riscos de desacceleració global en el creixement que albiren els observatoris multilaterals (FMI i OCDE) i altres incerteses, les empreses familiars espanyoles mantenen la confiança en la fortalesa del seu acompliment. «Encara que l'escenari regulador, polític i comercial de l'últim any ha estat marcat per la incertesa, tant al mercat local com en l'europeu, vuit de cada deu empreses familiars espanyoles i set de cada deu europees han expressat que senten confiança o molta confiança en la situació econòmica dels seus negocis a un any», remarca el treball que ha coordinat Ramón Pueyo Viñuales, soci de KPMG.

PREOCUPACIONS

El Baròmetre reflecteix les tres grans preocupacions que manifesten els empresaris espanyols: en primer lloc, el risc de decrement de la rendibilitat, esmentat pel 42% dels enquestats; les dificultats per reclutar els perfils professionals més demandats (38%) i «la incertesa política que ha marcat el calendari públic en els últims tres anys tant a escala interna com global». Aquesta última opció ha estat seleccionada pel 35% de les empreses.

Respecte a l'enquesta de 2017, crida l'atenció el repunt de la inquietud per la situació política (26% el passat any) i com la també anomenada «guerra pel talent» es consolida com una de les preocupacions en majúscules. KPMG ho analitza així: «La urgent necessitat que comparteixen les empreses familiars i no familiars d'escometre processos de transformació digital i tecnològica està en l'arrel d'aquesta guerra pel talent».

Les companyies necessiten reclutar professionals amb coneixements i habilitats molt específiques o formar-los ràpidament, en competència a més amb altres actors. «Les empreses familiars (...) han de gestionar les dificultats que implica, d'una banda, competir amb grans empreses molt ben posicionades com a ocupadors de referència i, per un altre, els potencials conflictes que poden sorgir en incorporar a posicions rellevants de la companyia a professionals aliens a la família».