19 de octubre de 2018
19.10.2018
Diari de Girona

Digitalitzar-se per exportar

L'economista de BBVA Research Pep Ruiz convida les empreses gironines a aprofitar la transformació digital per sortir a vendre a l'exterior davant l'envelliment de la població a Espanya i el creixement de la classe mitjana als mercats asiàtics

19.10.2018 | 00:49
Pep Ruiz, durant la seva ponència

L'envelliment de la població espanyola provocarà que la demanda interna tingui cada vegada menys capacitat per tirar de l'economia. Això, juntament amb les facilitats per accedir a un crèdit encara barat fan que les empreses es plantegin la seva sortida a l'exterior a la recerca de nous mercats. Un salt en el qual les noves tecnologies i la transformació digital poden ser molt útils i contribuir decisivament al seu èxit, si se saben utilitzar bé...

La matinal, celebrada en forma d'esmorzar en una sala de l'hotel DoubleTree by Hilton, va aplegar una cinquantena de representants de petites i mitjanes empreses de Girona, que van poder conèixer algunes de les claus de la internacionalització amb Pep Ruiz, economista principal de BBVA Research, i alhora recórrer els diversos camins empresos per les tres societats locals per fer el salt a l'exterior.

Va donar la benvinguda el director territorial de BBVA Catalunya, Xavier Llinares, que va convidar als empresaris a pensar en què el món ja és global. I va assegurar que «el canvi és constant» i que apareixen nous reptes i competidors. Llinares va remarcar que el sector bancari és un dels que ha notat els canvis tecnològics però va assenyalar que és un dels incentius per estar al costat de les empreses que inverteixen en digitalització.

L'economista Pep Ruiz va exposar les raons per les quals és necessari exportar, va detallar que cal per poder vendre a l'exterior i va indicar que una de les palanques que ajuda és la digitalització. Davant la reducció de la demanda interna espanyola, la necessitat d'augmentar el grau d'internacionalització de les empreses i en què la digitalització ha de ser una «palanca fonamental per aconseguir aquest objectiu» que, a més, pot contribuir a tancar la bretxa en la renda per càpita que encara existeix entre el nostre país i les economies més avançades, com els Estats Units o els països nòrdics.

En aquest sentit, Ruiz va assenyalar que l'origen d'aquesta diferència en el nivell de riquesa cal buscar-ho en la taxa més gran d'atur que manté Espanya i en la menor productivitat dels seus empleats. Dos problemes als quals ara se suma l'envelliment de la població, que farà que la demanda interna cada vegada contribueixi menys al creixement de l'economia nacional.

Tractor de l'ocupació

Així, segons els càlculs del BBVA, si entre 1994 i 2007 el consum intern aportava entre 3,5 i 4 punts de creixement, a llarg termini serà de menys de dos punts. Davant aquesta situació, l'expert va assenyalar que la millor opció és la internacionalització de les empreses «perquè el sector exterior arribi a exercir de tractor de l'ocupació».

En canvi, el gran mercat asiàtic, on es preveu que entre 1.000 i 1.500 milions de persones facin el salt a la classe mitjana, s'obre com la veritable oportunitat. «Els mercats emergents seran els responsables del 80% del creixement mundial», va dir Ruiz. De fet, l'economista va parlar de «revolució de la classe mitjana». Mentre a Europa la població va decreixent, Ruiz va assenyalar que l'any 2000 en els països emergents hi havia uns mil milions de persones de classe mitjana, que en l'actualitat ja són 2.500 milions i que en 15 anys seran prop de 4.500 milions. «És un mercat molt gran. És gent que passa a consumir i que vol conèixer nous productes, que passa a tenir una dieta variada», va aventurar.

En aquest sentit va assenyalar que es tracta d'un repte per ales empreses «fantàstic» que és la internacionalització. El ponent va insistir que Catalunya té un bon punt de partida, ja que ha mantingut el nivell exportador tot i la crisi, i ho fa «amb bona qualitat de producte, ben situats a la cadena de valor global». En aquest sentit va remarcar que «no s'han hagut de baixar preus», cosa que només ha passat també Alemanya I Països Baixos. Catalunya, va recordar, elabora productes d'alta complexitat, com seria la maquinària industrial o el material elèctric, i de bona connectivitat, fàcils d'introduir en diverses cadenes de producció. Amb tot, va apuntar, cal millorar la quantitat d'exportació sobre el total produït i la quantitat d'empreses internacionalitzades. I va insistir que a mesura que es redueix el nombre de microempreses augmenta el percentatge de les exportadores. Ruiz va instar l'empresa local a invertir en R+D, «que afavoreix el creixement i fa menys costosa la producció».

Per a poder fer el salt exportador va indicar que el primer pas ha de ser guanyar grandària i solidesa. Entre altres coses, perquè la reduïda dimensió de les firmes espanyoles és un dels factors que més llastra la productivitat. Així, Ruiz va assenyalar que els estudis realitzats indiquen que les grans empreses, tant en el conjunt d'Espanya, com amb dades catalanes, es troben ja al mateix nivell que les companyies dels països més avançats però que són les pimes de menys de 10 empleats les que mostren un nivell de productivitat un 50% inferior al dels seus equivalents de les economies més avançades.

Per això, va animar a retirar aquelles regulacions que frenen el creixement de les empreses i va reclamar major «llibertat econòmica» perquè puguin desenvolupar-se. Entre altres coses va considerar que a més la regulació afavoreix l'amiguisme i la corrupció i dificultat que una nova empresa elimini del mercat els competidors més ineficients.

Ruiz va assenyalar que les noves plataformes digitals permeten accedir a nous mercats d'una forma molt més senzilla i que també les empreses espanyoles poden buscar als seus clients en altres països. En aquest sentit va exposar que la digitalització ha afavorit el consum de productes en els quals fa anys ni tan sols es pensava, la qual cosa suposa també noves oportunitats per les empreses is s'adapten als mercats

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit