19 de octubre de 2018
19.10.2018
Diari de Girona

Exportar per mirar cap al futur

Els empresaris destaquen com la globalització ha facilitat el creixement per poder implantar-se a nous països asiàtics i la innovació afavoreix intoduir millor el prodcute a les noves destinacions

19.10.2018 | 00:49
Exportar per mirar cap al futur

Mirar cap al futur, avançar-se a la necessitat i buscar de crear una nova oportunitat. Aquesta és la idea que resumeix una taula rodona dins de l'acte conjunt organitzat per BBVA i Diari de Girona que va aplegar Víctor Blasco, director del segment pimes del BBVA; Santiago de Vilallonga, co-director executiu d'Innoducky; Alicia de Maria, co-directora executiva de Maria Taps i Miquel Jofra Martos, co-director executiu de Dareels. El periodista de Diari de Girona Oriol Puig en va ser el moderador.

Santiago de Vilallonga va explicar com Innoducky, que empresa especialitzada en derivats de l'ànec i l'oca que comercialitza la marca Mas Parès, va decidir fer el salt exportador arran de la crisi. Després d'anys d'història, «el 2007 havíem arribat a un ritme de vendes a Espanya que ens pensàvem que no acabaria mai», va recordar. Innoducky és una empresa d'origen familiar, fundada pel pare del mateix De Vilallonga fa més de 35 anys, i que en el pitjor moment de la crisi van arribar a perdre un 70% de les seves vendes i va haver d'acomiadar 25 treballadors.

La recerca d'un mercat on poder exportar va ser la seva aposta per mirar pel futur: després d'analitzar que el mercat europeu estava madur, que els Estats Units era impossible per la regulació i descartar altres opcions van destinar els seus esforços al mercat asiàtic. Per a fer-ho, no els va caldre fitxar un cap d'exportacions donat que els dos germans socis tenen coneixements d'idiomes i van optar per encapçalar la missió. Malgrat això, molts dels treballadors s'han hagut d'espavilar com, per exemple, per poder adaptar l'etiquetatge als idiomes del mercat asiàtic.

A més, Innoducky ha fomentat la innovació, des de sempre, amb un departament potent que ha rebut nombrosos reconeixements. En aquest sentit aprofiten aquest bagatge per conèixer les preferències del mercat on s'adrecen i poder oferir productes més adaptats als mercats locals. Pel que fa a la venda, malgrat que consideren que encara els queda molt treball per la digitalització, segueix usant canals més tradicionals mitjançant distribuidors locals.

Adaptar-se als nous temps

Alicia de Maria, co-directora executiva de Maria Taps, dedicada la fabricació i venda de taps de suro, és una escissió d'una empresa familiar que es dedicava únicament a la preparació de la matèria primera. Alicia de Maria va explicar que el seu projecte va néixer en tenir una diferència de visió respecte a la tradició familiar. L'empresa es dedica només al tap de vi natural i va fer el salt després de veure que tenien coneixement dels mercats més pròxims com eren França i Itàlia. En aquest sentit, va recordar que «el suro és un producte que només creix a la Mediterrània» i que això és una qüestió que facilita treballar amb l'exportació, però a partir d'aquest inici s'ha de buscar els contactes amb els distribuïdors d'Alemanya o l'Europa de l'Est, que ja es reparteix a la resta del món.

La responsable de Maria Taps va assegurar que la principal barrera per fer el salt a l'exportació va ser els dubtes financers donat que el suro és un producte car i es desconeixia el retorn. A més també van descartar fer un departament específic d'exportació per no disparés les despeses.

Miquel Jofra Martos, co-director executiu de Dareels, va donar a conèixer el salt d'una botiga de mobles de Palafrugell a una empresa que compta amb fabricació pròpia de teca reciclada i que té la seva planta a Indonèsia i els seus principals mercats són asiàtics. Van constituir l'empresa poc després de la crisi econòmica perquè era el moment idoni per llançar un producte que no existia en el mercat.

Miquel Jofra va explicar que en l'actualitat estan preparant-se per fer el salt més important a Europa després de tres anys en el que s'ha consolidat el mercat asiàtic, on exporten directament a Corea del Sud, Japó, Hong Kong o Austràlia. Aviat plantegen ser presents a la fira més important del sector a París i llavors farien la venda des del centre logístic de què disposen a Palafrugell.

Pel que fa al sistema de treball, Jofra v descartar fer venda directa per internat perquè perjudicaria els seus distribuïdors però van aprofitar l'eina que havien creat per fer comerç electrònic com una plataforma de gestió per als seus clients que els permet conèixer l'estoc de mobles de què disposen en cada moment.

Oblidar-se del finançament

A la mateixa taula rodona, el director del segment pimes del BBVA Víctor Blasco va insistir que «l'exportació per a la pime si s'anticipa l'oportunitat, és millor que fer-ho quan tens una necessitat». El responsable financer va recordar els serveis en assessorament i acompanyament que ofereix el banc. Blasco va demanar als empresaris que deixin de banda a les principals preocupacions dels que s'inicien en l'exportació, com són la gestió del cobrament, la documentació administrativa, el canvi de divises i el finançament, i va insistir que el BBVA «té especialistes per a aquestes necessitats».

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit