25 de octubre de 2018
25.10.2018

L'OCU denuncia que la meitat d'olis verges extra no ho són

Un polèmic estudi de l'Associació de Consumidors alerta d'"evidents irregularitats" en la seva venda

25.10.2018 | 15:33
L'OCU denuncia que la meitat d'olis verges extra no ho són

Un total de 20 de les 41 marques d'oli d'oliva verge extra analitzades per l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) no compleixen els requisits del reglament europeu que regula la comercialització de l'oli i no són 'oli d'oliva verge extra', sinó una categoria inferior més barata, segons han informat.

Per a l'anàlisi, OCU ha seguit el Reial Decret 538/2015 que regula la realització d'estudis comparatius de productes d'alimentació. La norma obliga a realitzar les anàlisis en laboratoris acreditats, permet realitzar anàlisis contradictòries i, en cas d'incompliment legal, permet realitzar una anàlisi diriment.

Amb aquest procediment, OCU denuncia els productes d'Hojiblanca El nuestro, Carbonell pet, Koipe, Eroski pet i vid, Dintel Clássico, Alipende pet, Coosur Origen, Coviran aceites del sur i Exquisite Aceites del sur, Dia pet, vid i Afrutado, Hacendado pet, La Masía Excelencia, Olearia del Olivar (Aldi), Guillen, Olisone (Lidl) pet i vid i La Española.

Mentre les marques analitzades que sí compleixen els requisits són Ybarra pet y vid, Mar de olivos, Hojiblanca bravío, Olearia del oliva (aldi), Alipende vid, Carbonell Gran Selección, Gutbio (aldi), Consum, Dccop, Maeva pet i ecológico, Auchan vid, Carreofour ecológico, Borges, El corte inglés bio, Auchan pet, Hacendado gran selección coop, Carrefour pet i Oleostepa, sent aquests últims els que millors resultats obtenen.

OCU ha recordat que la normativa espanyola estableix que és una infracció administrativa en matèria de protecció al consumidor el frau en l'etiquetatge dels productes, com presenten les marques denunciades amb els seus productes.

A més de la denúncia, l'organització ha demanat que, d'acord amb la normativa que regula les anàlisis comparatives, els resultats d'aquestes anàlisis es tinguin en compte a l'hora d'inspeccionar a les empreses infractores.

A més, ha advertit que es tracta d'un engany econòmic, ja que de mitjana l'Oli d'Oliva Verge Extra (AOVE) resulta 0,50 euros per litre més car que l'Oli d'Oliva Verge (AOV).

Tot i que no hi ha hagut casos de comercialització d'oli llampant o de mescles de diferents tipus d'olis, sí que ha augmentat la proporció d'olis que no superen els requisits establerts, per la qual cosa l'OCU ha lamentat aquesta situació "crònica" i ha recordat que els responsables són els fabricants.

Finalment, OCU ha denunciat l'"alarmant inacció" d'algunes comunitats autònomes, responsables d'inspeccionar i sancionar aquests fets.

Les patronals neguen les conclusions d'aquest estudi

Per contra, l'Associació Nacional d'Industrials Envasadors i Refinadors d'Olis Comestibles (Anierac) i de l'Associació Espanyola de la Indústria i Comerç Exportador De Oli D'Oliva (Asoliva), afirmen que l'estudi de l'OCU evidència la "gran qualitat" dels olis d'oliva verge extra del mercat i denuncien les "evidents irregularitats" del mateix.

Les patronals han assegurat que les conclusions de l'estudi es basen en "criteris sensorials" d'un panell de tastadors que únicament parlen d'olor i sabor, i ressalten que l'oli d'oliva verge extra espanyol és de "gran qualitat", i les diferències es redueixen a "discrepàncies de sabor i olor entre tastadors".

A més, han assegurat que totes les marques compleixen els estrictes controls analítics legals segons l'estudi, de manera que tots són verge extra des del punt de vista analític.

El sector ha afirmat que hi ha "evidents irregularitats" comeses en l'elaboració de l'estudi, assegurant que el mètode de tast és un procediment "subjectiu", pel que han conclòs que "es tracta d'un mètode en revisió tant pel Consell Oleícola Internacional com per les diferents administracions amb l'objectiu de reduir la gran variabilitat dels seus resultats.

Hojiblanca i Carbonell també surten al pas

Per la seva banda, Hojiblanca i Carbonell han volgut mostrar el seu desacord amb l'estudi. El primer recorda que ha desenvolupat un codi únic al món, pel que indica en el frontal de les etiquetes dos dels paràmetres positius més característics de l'oli d'oliva verge extra, fruitat i picant, i ha afegit que compten amb un total de 71 certificats positius de tots els envasats que s'han realitzat durant aquest any.

Carbonell ha indicat per la seva part que el seu 'blend' està format pel "característic" 'Picual madur', el que fa que alguns panells de tast "no ho valorin adequadament". "Només durant el transcurs del 2018, els productes verge extra de Carbonell han passat de manera positiva 25 tastos certificades en panells externs oficials reconeguts pel Consell Oleícola

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook