El Diari de Girona i BBVA han organitzat una trobada empresarial en la qual s'ha plantejat la necessitat d'exportar de les PIMEs catalanes, i una de les palanques que han de permetre la exportació és la digitalització de les empreses.

En la trobada, l'economista principal d'Espanya de BBVA REsearch va realitzar una anàlisi de la situació actual de l'economia catalana. Les seves previsions anticipen una desacceleració relativament severa de l'activitat econòmica, passant del 3,3% del 2017, fins al 2,5% del 2018 i d'un 2,3% el 2019.

Més enllà dels motius conjunturals de desacceleració de l'economia, com l'esgotament de l'impuls de mesures de polítiques econòmiques monetàries expansives, entre altres, els factors estructurals, que també es comencen a observar, són els més preocupants, com la menor capacitat de creixement de la demanda interna, reducció de la inversió i, especialment, l'envelliment de la població, que són factors relativament comuns als socis europeus, però que derivats de la jubilació de la generació del Baby Boom, tindran una major rellevància a l'economia domèstica.

A Girona, a més dels factors comentats, l'expert del BBVA va acreditar que el sector turístic s'ha situat en els darrers anys prop del seu màxim de creixement potencial, el que provoca que els avenços previstos seran menors, i fins i tot es podria observar una reducció de l'arribada de turistes, com va passar l'estiu passat.

En suma, les perspectives econòmiques acrediten que el creixement a escala mundial ha virat, i el centre del món ja no és l'Atlàntic, entre Europa i Amèrica, sinó que el centre del creixement econòmic ja s'ha situat en el Pacífic, on especialment Àsia ha adquirit un major protagonisme. En aquest sentit, segons dades del Banc Mundial, la Xina ja acumula més del 50% de la classe mitjana a nivell mundial, i segons el BBVA, la millora de les condicions econòmiques del conjunt d'economies asiàtiques anticipa majors taxes de creixement, especialment del consum, de les classes mitjanes, mentre que a Europa són mercats molt madurs i es mostren senyals d'esgotament de la demanda interna.

Aquest context internacional, s'hauria d'aprofitar per les empreses per buscar els mercats amb major creixement potencial, buscant nous reptes comercials. Una de les eines per consolidar la internacionalització és la digitalització dels processos empresarials, que permet reduir els costos d'inversió inicial, a l'hora que aporten millores en la productivitat gràcies a l'arribada de nous mercats, nous productes, nous mètodes de distribució, canvis en els factors productius, canvis en la organització i la gestió d'empreses.

En aquest sentit, la internacionalització segueix sent un requeriment per al conjunt del país, ja que la millora de la capacitat competitiva donarà resposta als tres grans reptes de l'economia espanyola i catalana, que són la reducció de l'atur estructural, la millora de la productivitat i la millora de la renda per càpita, garantint la sostenibilitat de la classe mitjana i l'estat del benestar.

A nivell empresarial, l'expert del BBVA va concloure alguns inputs rellevants respecte al nostre teixit empresarial, on destacaria que la nostra menor productivitat s'explica principalment per la mida de les nostres empreses, relativament més petites que les dels nostres socis europeus, i un major pes a l'economia del sector serveis, intensiu en mà d'obra i de menor productivitat. En contraposició, s'observa com les empreses exportadores, habitualment de major mida, són competitives a nivell internacional, i han superat el període de crisi incrementant vendes i mantenint marges, el que acredita la seva competitivitat exterior. Les empreses exportadores són les empreses més grans, però no hi ha una evidència científica suficient on s'acrediti que la mida permet exportar o que les empreses que exporten són les que més creixen.

En suma, les aportacions de la xerrada són que cal fer un esforç des d'ara per buscar canals per arribar a nous mercats exteriors, focalitzant els mercats asiàtics, i que aquest esforç ha de ser també un repte per a les petites i mitjanes empreses, atès que en l'actualitat els costos fixes d'obrir nous mercats s'han reduït relativament, i existeixen eines, com la digitalització, que simplifiquen els processos. Aquest ha de ser un repte de país, on cal una major implicació de les administracions públiques, ja que serà la garantia de viabilitat de l'Estat de Benestar.