ACS i Atlantia han culminat l'adquisició d'Abertis que van emprendre al març en constituir les dues societats conjuntes amb les quals controlaran la companyia d'autopistes i han signat un 'macrocrèdit' sindicat de 9.823 milions d'euros, un dels més elevats de la història.

El grup que presideix Florentino Pérez resol la 'batalla' pel grup de concessions obtenint 2.400 milions d'euros, en virtut d'una operació paral·lela de la venda a Atlantia del 23,9% de la seva constructora alemanya Hochtief.

ACS i Atlantia tanquen així la 'guerra' que es va obrir per Abertis fa un any i mig, quan l'abril del 2017 Atlantia va mostrar el seu primer interès per la companyia, i que el març d'aquest any va tornar en una operació conjunta en acordar els dos grups aparcar la seva licitació per l'empresa i adquirir-la conjuntament.

El punt final ha suposat la constitució d'Abertis Holdco, empresa instrumental de la qual Atlantia en controlarà un 50% del capital més una acció i, per tant, consolidarà la companyia en els seus comptes. ACS en tindrà un altre 30% i Hochtief, el 20% restant. Alhora, Abertis Holdco ha constituït una segona societat, Abertis Participaciones, que serà la que ostenti el 98,7% del capital de l'empresa d'autopistes.

Aquesta transacció suposarà 16.516 milions d'euros. Aquest import és el que resulta de restar els 18.181 milions d'euros als quals es va fer l'OPA (18,36 euros per acció), els 1.447 milions corresponents a l'autocartera d'Abertis que es va amortitzar i l'1,30% de la companyia d'autopistes a mans de minoritaris.MACROCRÈDIT

Per afrontar l'adquisició, les tres companyies han capitalitzat les societats comunes injectant 6.909,3 milions d'euros i signant amb una trentena de bancs un 'macrocrèdit' sindicat de 9.823,9 milions d'euros, en el qual participen quatre entitats espanyoles, BBVA, Bankia, Santander i CaixaBank.

Aquest 'macrosindicat' s'estructura en tres trams, dos d'ells signats amb un termini d'uns 18 mesos, i un tercer, de 3.000 milions, a cinc anys. Els socis contemplen titular una part d'aquest finançament i amortitzar-ne un altre amb el que ha obtingut de Cellnex i altres vendes.

En paral·lel, ACS, Atlantia i Hochtief han materialitzat una altra de les parts de l'acord del mes de març, el desembarcament de la companyia controlada per la família Benetton en la constructora germana. Per fer-ho, ha comprat un 23,9% del capital a ACS, que prèviament ha subscrit una ampliació de capital de la seva filial de 907,8 milions d'euros.

Aquesta triple operació en cadena ha reportat un import de 2.410 milions d'euros a ACS, que ha augmentat el seu patrimoni net en la mateixa quantia. La companyia espanyola manté, a més, el control de Hochtief malgrat reduir al 50,41% la seva participació en la companyia.