Associacions de protecció al consumidor van presentar ahir a Alemanya la primera demanda col·lectiva contra el fabricant automobilístic alemany Volkswagen per la manipulació de gasos perquè la justícia dictamini, en una resolució de caràcter declaratiu, si els afectats tenen dret a una indemnització. El club d'automobilistes alemany ADAC va precisar en un comunicat que «en el marc de la demanda contra Volkswagen ha de determinar-se si la companyia deu per principi una compensació per danys i perjudicis ocasionats per la manipulació del software dels motors» dièsel.

«Volkswagen ha enganyat i li deu una compensació per danys i perjudicis als consumidors afectats», va dir, per la seva banda, el president de la Confederació d'Associacions de Consumidors (vzbv), Klaus Müller, en comentar la demanda presentada davant l'Audiència Territorial de Braunschweig. ADAC recorda que aquest tipus de demandes no apunta a les reivindicacions individuals, sinó als requisits fonamentals per poder determinar, en aquest cas, si Volkswagen va actuar de manera il·legal, per la qual cosa aquest procés no resoldrà el pagament d'una indemnització per a cadascun dels afectats. Una vegada obtinguda la resolució de naturalesa declarativa, correspondrà a cadascun dels afectats exigir de manera individual una indemnització o bé arribar a un acord entre les parts.

El registre de demanda s'obrirà previsiblement a mitjans de novembre i a partir d'aquest moment, tot potencial signant podrà exigir la seva inclusió en la llista sense cap cost ni necessitat d'un advocat. Amb la seva inscripció en el registre, els afectats poden evitar que les seves reivindicacions prescriguin. Perquè la demanda col·lectiva amb la finalitat d'obtenir de la justícia una resolució de caràcter declaratori segueixi avançant, és necessari que almenys 50 afectats s'hagin inscrit en el registre en el termini de dos mesos. Es poden sumar a la demanda els compradors de vehicles de les marques Volkswagen, Audi, Seat i Skoda amb motors dièsel del tipus EA 189 d'1,2, 1,6 i 2,0 litres.

Aquests models van ser equipats amb un dispositiu de desconnexió il·legal que va obligar a la seva trucada a tallers per part de l'Oficina Federal de Vehicles de Motor (KBA) a Alemanya o d'autoritats equivalents en altres països europeus, recorda ADAC.