Els espanyols gastaran 89 euros de mitjana en el Black Friday, cosa que suposa un increment del 9% respecte al 2017, segons el Baròmetre de tendències en les compres nadalenques 2018 realitzat per American Express. El 42% dels enquestats declara que gastarà entre 51 i 300 euros, davant del 31% que confirmava aquesta despesa el 2017.

En concret, tres de cada cinc espanyols (59%) asseguren que participaran en aquesta jornada d'ofertes, que tindrà lloc el proper 23 de novembre, fet que suposa un creixement del 5% respecte a l'edició de l'any passat. No obstant això, tot i que la participació segueix augmentant, l'estudi d'American Express mostra un alentiment en el ritme de creixement. El 2018 se sumarà un 13% de nous consumidors a la celebració del Black Friday, cosa que suposa un 9% menys de creixement respecte al 2017.

Els millennials seran els que més compraran i major despesa realitzaran durant Black Friday, segons l'estudi. Un 64% dels enquestats d'aquesta generació manifesta la seva intenció d'aprofitar les ofertes d'aquest dia, vuit punts per sobre de la participació de 2017, amb una despesa mitjana de 99 euros.

Per la seva banda, menys de la meitat dels més grans de 50 anys preveuen participar al Black Friday aquest any, tot i que l'11% dels que hi participaran declara que gastarà més de 300 euros, una xifra molt per sobre de la de la resta de consumidors. La Generació Z serà la que menys despesa realitzi, encara que és la generació que més compres realitzarà al Black Friday.

Segons el nivell d'ingressos, l'estudi d'American Express mostra un canvi de tendència el 2018. Si el 2017 els enquestats amb ingressos superiors a 50.000 euros anuals van comprar més al Black Friday, el 2018 seran els que tenen ingressos inferiors a 40.000 euros anuals els que més participaran (64%), amb una pujada de nou punts.

Per zones geogràfiques, el 40% dels madrilenys preveu participar al Black Friday (7% més que el 2017), amb una despesa mitjana de 105 euros. Davat d'ells, només el 26% dels barcelonins participarà amb una despesa mitjana de 64 euros. La despesa mitjana dels residents fora de Madrid i Barcelona ascendirà a 92 euros de mitjana.

Aprofitar les ofertes

Els principals motius per participar són: aprofitar les ofertes (92%), comoditat (24%) i la previsió en les compres (15%). Destaca que el 4% dels enquestats afirma que compra al Black Friday perquè està de moda.

El 24% dels espanyols enquestats pagarà les seves compres del Black Friday amb la targeta de crèdit amb pagament a final de mes, mentre que el 48% triarà la targeta de dèbit. El pagament en efectiu queda relegat al tercer lloc i només el 21% dels espanyols afirma que l'utilitzarà. Els consumidors a partir de 38 anys opten per realitzar la compra amb targeta de crèdit amb pagament a final de mes en gairebé un 50% dels casos, segons l'estudi.

Les compres del Black Friday estaran encapçalades per la tecnologia un any més amb un 34%, tres punts més respecte al 2017. Per darrere se situen les compres de moda i complements (23%) i els productes culturals, categoria que inclou llibres i música, amb un 19%.