16 de novembre de 2018
16.11.2018

El col·lapse de l'última milla

El comerç electrònic ha trasformat la mobilitat i la FOEG i la UdG plantegen regular l'impacte a les ciutats

16.11.2018 | 01:11
El col·lapse de l'última milla

Cal prendre decisions, gestionar i aplicar solucions si no es vol arribar aviat al col·lapse en la mobilitat urbana. Coincidint amb la proximitat del cada vegada més popular Black Friday i del Nadal, ABE (l'associació per a la recerca de l'excel·lència) juntament amb ABE·L, dedicada a la logística, la FOEG i la UdG van tractar ahir el repte de la gestió de la última milla urbana –l'entrega massiva de paqueteria i mercaderies a les ciutats– i com afecten les noves tendències de consum i la mobilitat a la trama urbana i les persones que hi habiten.

«L' ecommerce està canviant tot l'escenari que havíem conegut, amb creixements de fins al 25% anual. Cal reinventar la forma de distribuir», va explicar Pere Roca, director general de Districenter i cofundador de Geever.

Segons Roca, fins a «un 30% de les entregues són fallides i tornen al magatzem», fet que comporta una gran ineficàcia, més trànsit afegit i contaminació. Roca va exposar com a solució el model que proposa Geever: el transport de tots els paquets en camions durant la nit fins a aparcaments habilitats i propers als punts d'entrega. Els últims metres «els fan els nostres treballadors a peu o en patinet» en comunicació constant amb el client final gràcies a les noves tecnologies per tal d'assegurar l'entrega.

Als municipis costaners de Girona el gran problema de la mobilitat rau en la gran estacionalitat, i la gran quantitat de mercaderies que es mouen en època estival per a poder nodrir el sector Horeca. «Les administracions no estan gestionant aquest problema», va explicar el president de la patronal CETCAT i vicepresident de la FOEG, Eduard Ayach, que va insistir en la necessitat que «cal entendre l'entrega de mercaderies com un servei públic» perquè «les mercaderies són per a les persones».

Per Ayach caldria adaptar les ordenances municipals que regulen les càrregues i descàrregues, els horaris d'aparcament i la mobilitat i tractar aquesta reglamentació d'un manera supramunicipal. En canvi, «cada Ajuntament ho regula diferent i no es vol arribar a cap solució». Alhora va considerar fonamental reduir el transport privat per evitar el caos.

En l'acte, moderat pel vicepresident d'ABE, Santiago Tarín, el doctor Jaume Feliu, expert en mobilitat urbana i professor agregat de Geografia de la UdG, va replantejar: «Els serveis públics estan lligats a dret. L'ecommerce planteja uns conflictes en l'espai urbà i la solució està en repensar les coses.

Tothom ha de poder aparcar a l'espai públic? Tothom ha de poder rebre un paquet a qualsevol hora? Cal repensar quins són els nous drets per tal de trobar la solució del conflicte urbà».

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook