El 65% de les empreses aposta per la transformació digital com a mitjà per generar nous models de negoci, segons un informe elaborat per la patronal tecnològica digital i l'empresa d'enginyeria i serveis d'R+D Altran, que apunta a un canvi de tendència en les companyies pel que fa a la digitalització. L'informe «Game Over. Transforma't i guanya la partida digital» assenyala a més que un 63% de les empreses consideren que la transformació digital els ajudarà de manera important a millorar la relació amb els seus clients, mentre que un 32% aposta per ella per aconseguir la tan desitjada reducció de costos.

Així mateix, l'esmentat estudi apunta que el 55% de les empreses enquestades compta amb una agenda digital i una arquitectura i capacitats de Tecnologies de la Informació (TI) avançades, una xifra que, tot i que segueix sent baixa, apunta a l'existència d'un clar canvi del panorama digital a Espanya.

En concret, destaca que hi ha diferents nivells d'implantació en funció del sector del que es parli, sent la banca un important referent per identificar idees, iniciatives, casos d'ús o millors pràctiques en transformació digital, mentre que el sector industrial és el que menor penetració digital presenta.

Per altra banda, l'informe destaca que l'assignatura pendent és la implantació de models àgils de treball, ja que només el 39% de les empreses assegura que en disposa. En tot cas, cal destacar que alguns sectors com el del turisme, les empreses tecnològiques o els fabricants de programari presenten un grau més avançat de digitalització pel que fa al seu model operatiu.

Així mateix, l'informe, que es basa en una enquesta a més de 120 executius de diverses empreses, incloses les principals de l'Íbex 35, assenyala que el retard de les empreses en matèria de digitalització pot estar estretament relacionat amb un fenomen de «negació de la disrupció digital» per part de l'alta direcció de les firmes.

Tot i que el punt de partida és diferent, totes les companyies coincideixen en l'ambició d'evolució del seu model operatiu, per al que han de posar en pràctica aspectes com el lideratge transformacional o l'agilitat en escala. En concret, un 60% de les empreses considera que el profund coneixement de les necessitats del client és l'objectiu principal que es pretén amb la transformació digital, especialment en els sectors del Turisme, Mitjans i Operadors.

Bones infraestructures

La directora general d'assumptes digitals, Alicia Richart, va comentar que l'economia digital representa el 5,6% del PIB d'Espanya, però únicament s'està capturant un 13,5% del potencial digital tot i ser el país europeu que presenta millors infraestructures de telecomunicacions de banda ampla, només per darrere del Japó i Corea del Sud. «Això exigeix una reflexió i una aposta molt clara per la transformació digital com a palanca de canvi del model productiu i de creixement econòmic», va incidir.

Per la seva banda, el director associat de Bussines Consulting d'Altran España, Borja García Canfrán, va explicar que cal entendre els imperatius de la transformació digital a nivell de model operatiu, capacitats i cultura, atès que en cas contrari només estarem escometent iniciatives amb component tecnològic sense impacte en el model de relació amb clients o l'habilitació de nous models de negoci.