Experts europeus en competència i mobilitat han admès a l'Agència Catalana de Notícies que cal regular els vehicles de turisme amb conductor VTC però qüestionen el decret llei del Govern de la Generalitat.

L'advocat especialitzat en temes de transport Benoit Le Bret defensa que «calen restriccions i llicències de conductor per accedir al mercat VTC» però titlla les mesures proposades a Catalunya de «restrictives i desproporcionades». A més, considera que arreu d'Europa hi ha millors solucions que la sortida que s'ha acordat en els darrers dies amb el sector del taxi. «Si s'aplica la nova regulació no hi ha cap motiu perquè Uber es quedi a Espanya», rebla.

L'advocat tampoc no veu «justificable» que s'obligui a la precontractació de vehicles com Uber o Cabify i carrega contra la prohibició de permetre'n la geolocalització. «Si Europa ha invertit bilions en el programa Galileu, per què s'hauria de prohibir, no només als VTCs, sinó als ciutadans, veure si hi ha cotxes disponibles a través de la geolocalització?», reflexiona l'advocat.

En una línia similar, l'investigador Zachary Kilhoffer, del Center for European Policy Studies (CEPS), creu la inclusió d'un temps obligat de reserva destrossarà la indústria dels VTCs.

De fet, tant Kilhoffer com Le Bret coincideixen a criticar el decret llei del Govern, no només perquè el consideren massa dur amb els VTCs, sinó també perquè, diuen, perjudica els consumidors.

Zachary Kilhoffer vaticinen que el debat a Europa acabarà arribant tard o d'hora perquè els principals problemes sorgits amb Uber estan relacionats amb temes com els drets dels treballadors o la seguretat dels consumidors. Tot i mantenir-se al marge de la situació entre el taxi i els VTCs a Catalunya, la Comissió Europea destaca que d'acord amb els Tractats, les restriccions a la llibertat d'establiment dels proveïdors de serveis han d'aplicar-se sense discriminació per motius de nacionalitat i han d'estar justificades per raons imperioses relacionades amb l'interès general. A més, les raons, diuen, han de ser apropiades per assegurar l'assoliment de l'objectiu perseguit i no poden anar més enllà del necessari per aconseguir aquest objectiu.

Al seu torn, el lobby europeu del taxi, Taxi European Alliance (TEA), ha reiterat a l'Agència Catlama de Notícies la necessitat de reconèixer i protegir el taxi com un servei públic i crear un camp de joc tant per a taxis com per a vehicles de transport de passatgers.