El cotxe connectat torna a competir aquest any per atreure l'atenció dels assistents del Mobile World Congress (MWC) amb propostes cada vegada més innovadores, com el prototip presentat per Seat, un elèctric de dues places que aposta per reduir els costos del carsharing. A jutjar pels problemes de trànsit, agreujats per les aturades al metro, microvehicles com el pensat per la marca espanyola per donar servei als ciutadans per un preu similar al d'un bitllet d'autobús tenen cada vegada més sentit.

El president de Seat, Luca de Meo, va anunciar que aquest concept car està especialment dissenyat per fer guanyar fins a un 50% de rendibilitat a les plataformes de cotxe compartit, motiu pel qual s'ha mostrat confiat que tindrà una bona acollida al mercat.

De 2,5 metres de longitud i 1,24 metres d'ample, el microvehicle, amb espai per a dues persones, ocupa només 3,1 metres quadrats, front als 7,2 d'un cotxe normal. «Seat Minimó és la solució que estaven esperant les empreses de carsharing», va subratllar De Meo durant la presentació.

El vehicle compta amb un sistema de battery swap que garanteix una autonomia de cent quilòmetres i permet la recàrrega completa del vehicle en pocs minuts, cosa que resulta crucial per reduir els costos operatius del carsharing fins a en un 50%.

De Meo va dibuixar un escenari en el qual els ciutadans podrien utilitzar un d'aquests microcotxes a la ciutat pel mateix preu que ara costa agafar l'autobús, amb l'avantatge que es tractaria d'un servei de porta a porta.

El prototip està també pensat per ser un vehicle hiperconnectat amb 5G, cosa que facilitaria usos com el de la clau digital, la connexió dels dispositius mòbils dels passatgers sense cables o el reconeixement facial del conductor per així adaptar la velocitat de circulació a la seva edat, en cas que sigui menor.

En el Mobile destaquen també les solucions en l'àmbit de la mobilitat i la connectivitat que presenta l'operador Vodafone i que ha desenvolupat en col·laboració amb l'equip del pilot Isidre Esteve.

Durant l'última edició del Dakar celebrat al Perú, Esteve va poder testar algunes de les últimes tecnologies de Vodafone, com un coixí intel·ligent, connectat a través de IoT (internet de les coses), que ofereix informació sobre la condició física del pilot.

Als voltants de la fira on se celebra el Mobile, circularà a més aquests dies un Seat Ateca equipat amb la tecnologia de Ficosa C-V2X (Cellular Vehicle to Everything), que permet que el vehicle es comuniqui amb tots els elements de l'ecosistema que l'envolten, ja siguin automòbils, semàfors, vianants o ciclistes amb l'objectiu últim de garantir una conducció amb zero accidents.

Telefónica s'encarrega en el projecte de proporcionar la connectivitat d'extrem a extrem i, com a novetat, està obrint la seva xarxa perquè tercers puguin implementar aplicacions a la vora de la xarxa, com la gestió del trànsit per a aquest cas d'ús.

L'altra companyia automobilística amb fàbriques a Catalunya, Nissan, ha optat aquest any per vehicular la seva participació al Mobile a través de l'esdeveniment dirigit a les start-ups 4YFN , que se celebra al recinte firal de Montjuïc.

Nissan participarà allà avui amb la conferència Nissan's Innovation 360º vision: From Intelligent Mobility to Smart Manufacturing, a càrrec del director d'Enginyeria de Nous Models de Nissan Europa, Sergio Alcaraz, i el director de Nissan Energy Services de Nissan Europa, Francisco Carranza.

La nova generació del mòbil

El Mobile és un aparador de les possibilitats i la revolució que portarà el 5G, la nova generació de comunicacions mòbils per a la qual algunes empreses s'apressen a llançar propostes, en una agenda frenètica on es va colar la crisi de Huawei.

Els visitants s'amuntegaven ahir per veure els dispositius per a aquesta nova xarxa, encara que els que més mirades s'estan emportant són els dos plegables presentats per Samsung i Huawei, el Galaxy Fold i el Mate X.

El dispositiu incorpora un processador de Qualcomm (Snapdragon 855), el líder del sector en 5G, que també s'ha convertit en un dels estands més visitats de la jornada i que entre les seves propostes també inclou un prototip del pròxim model One+ per a la nova xarxa.

Les promeses del 5G: més velocitat, capacitat i reducció del temps de resposta (latència), no es redueix al sector de la telefonia mòbil. El sector del transport, la medicina, l'agricultura o l'entreteniment seran uns dels més beneficiats quan la xarxa sigui una realitat.