El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARP), a través de les direccions generals d'Agricultura i Ramaderia i d'Agents Rurals, va iniciar ahir una campanya d'inspecció dels equips d'aplicació de productes fitosanitaris (EAPF) a tot Catalunya amb l'objectiu de comprovar que aquells equips que estan treballant al camp o desplaçant-se es troben inscrits en el Registre Oficial de Maquinària Agrícola (ROMA), i que han passat la inspecció periòdica corresponent, complint així amb la Directiva europea d'ús sostenible dels plaguicides. L'any passat es va realitzar una prova pilot a set comarques, i de la província de Girona hi figurava l'Alt Empordà.

Segons apunta el Departament en un comunicat, a data de 31 de desembre de 2018, 19.043 equips de maquinària agrícola van passar la inspecció obligatòria dels 24.644 equips registrats en el Registre ROMA. En aquests moments, queden 5.061 equips sense inspeccionar, motiu pel qual s'impulsa aquesta campanya de control. El 2018 es va dur a terme un pla pilot a set comarques (Anoia, Alt Penedès, Alt Empordà, Alt Urgell, Baix Penedès, Montsià i Segrià), en què els Agents Rurals van detectar que el 10% dels equips no estaven registrats en el Registre Oficial de Maquinària Agrícola i que el 8% no havia passat la inspecció obligatòria. Davant la valoració positiva de l'aplicació del pla pilot, enguany s'ha decidit fer-lo extensible a tot el territori català, introduint-hi com a novetat la comprovació de la disposició del carnet d'aplicador de productes fitosanitaris vigent, que ha de tenir el responsable de l'aplicació. Per a l'actual campanya, s'han editat tríptics informatius per donar a conèixer al sector la normativa i en què consisteixen les inspeccions. Els encarregats de fer el control seran els Agents Rurals, que comprovaran si l'equip porta l'etiqueta per assegurar que ha passat la inspecció, demanaran el certificat d'inspecció, i comprovaran si l'equip està inscrit en el registre, entre altres aspectes.

Ús sostenible de plaguicides

Amb la voluntat que es faci un ús sostenible dels plaguicides, des de la Unió Europea s'han fixat una sèrie de requisits de compliment obligat, entre els quals l'obligatorietat de les inspeccions periòdiques als equips d'aplicació de productes fitosanitaris. En aquest sentit, la normativa estableix que tots els equips han d'estar inspeccionats, com a mínim, una vegada abans del 26 de novembre de 2016, exceptuant-ne els equips nous, que han d'inspeccionar-se dins del termini de cinc anys després de la seva compra.