Un de cada tres consumidors de carn assegura que en menja menys que fa uns anys, segons l'avanç de l'estudi que la Federació Empresarial de Carns i Indústries Càrnies (Fecic) presentat aquesta setmana a Lleida en un dinar previ a la inauguració del Congrés d'AECOC de Productes Carnis i Elaborats 2019. L'estudi, que Fecic ha encarregat a la plataforma d'estudis del comprador Aecoc Shopper View, assenyala que el perfil que més ha reduït aquest consum és el de les dones (33%) i els més grans de 55 anys (39%), va informar la federació.

El 66% de les persones que afirmen haver-ne reduït el consum diuen que ho han fet per raons de salut: un 30% esmenta el colesterol, un 11% asseguren que és perquè engreixa i un 22% apunta a temes relacionats amb el benestar animal.

L'estudi evidencia que un dels criteris d'elecció de la carn en el punt de venda és el seu aspecte visual, i en el cas dels embotits, a més, se suma com a criteri de decisió clau l'olor del producte. Un altre factor que es té en compte és la informació de les etiquetes, ja que més de la meitat dels compradors, el 56%, afirma que la tenen en compte en la seva decisió de compra. La informació rellevant que ha de constar en aquestes, segons els compradors, és la data de caducitat, el tipus d'animal i el preu per quilo de producte.

Aquesta importància que es dona a la informació en l'etiquetatge és el que la Fecic pretén posar en valor per mitjà dels seus dos programes d'autocontrol voluntari: el Programa Pacic, que verifica la qualitat dels elaborats que les empreses posen en els punts de venda, així com la traçabilitat de les carns, i el Programa PAED, que impulsa un etiquetatge voluntari per verificar l'ús correcte de la menció Duroc en les carns i productes carnis en què s'utilitza aquesta espècie animal.

L'informe apunta que en el consum de productes carnis es produeix una dicotomia perquè d'una banda als consumidors els agrada la carn i el seu gaudi i de l'altra s'evidencia que es consumeix amb preocupació, per tota la pressió social i informació negativa que es dona i que interfereix en la freqüència de consum, com són temes relacionats amb el maltractament animal o l'afirmació que menjar carn és perjudicial per a la salut i el medi ambient. Tot i aquesta dualitat, segons l'estudi, al consumidor espanyol li agrada consumir carn de forma habitual, com a mínim un cop a la setmana.