La Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) ha imposat a 15 empreses. Les empreses sancionades són Cobra (ACS), Elecnor, Siemens, Semi (ACS), Inabensa, Alstom, Cymi (ACS), Isolux, Electren (ACS), Comsa, Indra, Neopul (Sacyr), Telice, Eym (OHL) i Citracc i l'organisme supervisor ha activat, per primera vegada, el procediment per a prohibir-contractar amb l'Administració.

Per a això ha remès la seva resolució, que pot ser recorreguda davant l'Audiència Nacional, a la Junta Consultiva de Contractació Pública de l'Estat que quan hi hagi una sentència ferma serà la que decideixi la durada i l'abast (com, per exemple, el sector afectat) de la prohibició.

L'expedient es va iniciar després que Alstom s'acollís al programa de clemència, en virtut del qual els membres penedits d'un càrtel poden quedar eximits de multa o veure reduïda la seva quantia si denuncien a la resta de membres i faciliten proves. Segons la CNMC, les sancionades van participar durant 14 anys en tres càrtels per falsejar la competència en les licitacions de l'AVE i del tren convencional.

Un dels càrtels es va crear per repartir-se els concursos per a la construcció, subministrament, instal·lació i manteniment de sistemes d'electrificació de línies ferroviàries de l'AVE. Un altre es va centrar a manipular concursos per al manteniment dels sistemes d'electrificació en línies convencionals i el tercer en repartir concursos públics i privats per a la construcció, subministrament, instal·lació i manteniment d'equips electromecànics en l'alta velocitat.

La CNMC considera provat que Cobra, Siemens, Elecnor, Semi, Inabensa, Alstom, Isolux, Cymi, Comsa, Electren, Neopul, Citracc i Eym es van repartir 24 licitacions, valorades en 837 milions, per a la construcció i manteniment de l'electrificació de l'AVE durant 8 anys (2008-2016). Entre altres actuacions, es repartien la facturació i el marge de diverses licitacions a través de la constitució de diverses Unions Temporals d'Empreses (UTE), la composició pactaven.

Així, les adjudicatàries cedien un import de la producció i marge de benefici a les no adjudicatàries, que presentaven ofertes de cobertura o acompanyament no guanyadores per simular concurrència competitiva en la licitació.

El càrtel per a l'electrificació del tren convencional va operar durant 14 anys (2002 al 2016) amb la participació d'Elecnor, Cobra, Semi, Inabensa, Cymi, Alstom, Electren, Siemens, Telice i Eym, que es van fer amb 173 contractes per 134 milions. El 2002, els directius de les principals empreses del sector van subscriure un acord per repartir-se totes les licitacions convocades per Renfe per al manteniment de les subestacions elèctriques a les línies de tren convencional.

Sorteig per establir l'adjudicació

Entre altres qüestions, es va establir un mètode de repartiment de les licitacions mitjançant un sorteig per establir l'ordre d'adjudicació dels contractes. Les no adjudicatàries eren compensades amb el 6% de la xifra de contractació a repartir a parts iguals. Els acords es van mantenir estables durant tot el temps com a conseqüència, entre altres motius, de la facilitat de les empreses per adaptar-se a les circumstàncies sobrevingudes i als canvis en les licitacions realitzades per ADIF, ha advertit la CNMC.

En el repartiment de concursos per a la construcció, subministrament, instal·lació i manteniment d'equips electromecànics en les línies AVE, Alstom i Indra van acordar repartir-algunes licitacions entre 2013 i 2015. Per a això, presentaven les seves respectives ofertes, si bé una d'elles era d'acompanyament o cobertura i amb el compromís que l'adjudicatària subcontractaria a la no adjudicatària. El 2015 es va sumar a aquestes pràctiques Elecnor.

Aquestes companyies es van repartir, almenys, 7 contractes amb un pressupost de licitació de 84 milions d'euros.

Les sancions més grans corresponen a Cobra (27,2 milions), Elecnor (20,3 milions), Siemens (16,8 milions), Semi (16,4 milions), Inabensa (11,5 milions) i Alstom (8,8 milions). En virtut del programa de clemència, la CNMC ha eximit del pagament de la multa a Alstom Transport, la seva matriu i directius i reduït en un 45% la corresponent a Siemens i a la seva matriu.