Mercadona ha tancat l'exercici 2018 amb un volum de compres a Catalunya que arriba als 3.779 milions d'euros, xifra que reflecteix l'aposta sostinguda pel teixit productiu català i, especialment, pel sector agroalimentari. El suport al teixit productiu de Catalunya s'ha vist reflectit amb un volum de compres a proveïdors catalans o amb seu a Catalunya que assoleix un 4% més que el 2017. Un any més, l'efecte dinamitzador de Mercadona ha tornat a ser una constant gràcies a la relació comercial que manté amb més de 1.800 petites i mitjanes empreses del territori i amb 126 proveïdors, tant interproveïdors com proveïdors especialistes, que la companyia anomena proveïdors Totaler.

El desenvolupament del Model de Proveïdor Totaler és un projecte obert en què no importa la mida del fabricant, però sí la seva especialització i agilitat per satisfer "El Cap" (com la companyia anomena internament el client) amb productes diferencials i amb una qualitat excel·lent. Aquesta relació estratègica amb empreses de referència a Catalunya ha permès, per exemple, que el 2018 Mercadona com ara Catafruit, Nufri, Golden Export, Frifruit, Girona Fruits i Fructícola Empordà, entre d'altres; i que Casa Tarradellas (Gurb - Barcelona), Embutidos Monter, Noel i La Selva, entre d'altres, servissin més de 116 milions de quilos d'embotits a les botigues, tots ells exemples de proveïdors Totalers.

A més dels exemples citats, i seguint amb l'estratègia de compres de productes locals, cal destacar les 215.000 unitats del pastís de crema catalana que Pastiolot (empresa ubicada a Olot) ha servit a Mercadona durant el 2018; les 445.700 unitats de coca d'escalivada que elabora Productes Artesanals Melendres (Castelló de Farfanya, Lleida), i les més de 120.000 unitats de coques de Sant Joan que comercialitzen La Fleca de l'Empordà (Palamós, Girona) i Forn de Can Coll (Sant Vicenç dels Horts, Barcelona), entre d'altres.

En aquest sentit, un any més s'han assolit acords de col·laboració amb el sector primari, com ho reflecteix el fet que Mercadona comprés 4,5 milions de quilos de peix fresc del litoral català; 72 milions de litres de llet produïda per ramaders catalans i envasada en el seu lloc d'origen; 323.000 quilos de figues procedents de les comarques lleidatanes, i 477.000 quilos de musclos del Delta de l'Ebre, entre d'altres.

En l'àmbit de la higiene personal, el Grup Ubesol - Maverick, d'Ulldecona (Tarragona), ha comercialitzat més de 46 milions d'unitats de gels de bany i xampús. You Cosmetics i Wecolors (ubicades totes dues a Barcelona) han produït 41 milions d'unitats de productes de cosmètica, com ara maquillatges, colorets, pintallavis, ombres d'ulls, màscares de pestanyes, pinzells, esmalts i complements per a les ungles, i accessoris per als cabells, entre d'altres. I pel que fa a la neteja i cura de la llar, l'empresa Saplex, amb seu a Canovelles (Barcelona), ha servit més de 52 milions de rotllos de bosses d'escombraries i 11 milions de paquets de bosses per congelar els aliments.

La companyia també ha finalitzat el 2018 amb una plantilla de 13.125 persones, després de crear 230 nous llocs de treball, i 259 supermercats. Amb això, reforça el compromís que manté amb la generació d'ocupació estable, com ho demostra el fet que hagi incorporat més de 4.800 persones (concretament 4.895) a la seva plantilla a Catalunya durant els darrers 10 anys.

En el marc de vincular part de la seva retribució als beneficis, ha repartit entre els treballadors gairebé 50 milions d'euros (49,7 milions) a Catalunya en concepte de prima per objectius. A més, a finals del 2018, ha signat amb els sindicats majoritaris el nou Conveni Col·lectiu i el Pla d'Igualtat 2019-2023. El nou marc laboral reforça el compromís amb l'ocupació estable i consolida l'aposta per millorar el poder adquisitiu de la plantilla amb un sou d'inici de 1.328 euros bruts/mes (1.193 euros nets/mes) als quals se sumen, a més de la prima per objectius, altres complements propis de la política retributiva que suposen increments d'un 11% anual fins al tram 5, que s'aconsegueix després de 4 anys a l'empresa, i un increment progressiu del salari base vinculat a l'IPC i a la productivitat.

Així els treballadors amb més de 4 anys d'antiguitat (el 79% de la plantilla) disposen d'un salari de 1.797 euros bruts/mes (1.477 euros nets/mes) al qual cal afegir dues primes que s'aconsegueixen per assolir els objectius establerts. També aposta per l'equitat amb una política de recursos humans basada en el principi de "mateixa responsabilitat, mateix sou", que recompensa per igual l'esforç de les 13.125 persones que conformen la plantilla: 8.826 dones i 4.299 homes.

Inversió de 151,3 milions

Per impulsar l'estratègia implantada el 2017 de dur a terme la inversió necessària per transformar Mercadona, la companyia ha abordat diferents moviments al llarg de l'any. Durant aquests dotze mesos ha destinat 151,3 milions d'euros, un 21% més que en l'exercici anterior, tant a l'obertura com a la reforma de botigues, a la millora de les seccions de frescos dins de l'estratègia Frescos Global, i a la implementació i l'optimització de la xarxa logística. Concretament, ha invertit 92,5 milions d'euros a obrir i reformar un total de 40 supermercats (5 obertures per tancament i 35 reformes), tots amb el nou model de botiga eficient, i 24,4 milions d'euros en 61 actuacions per introduir importants millores a les seccions de peribles, com ara el nou servei de pernil al tall, el nou punt d'acabat de la carn, en el qual els clients poden demanar personalitzar els talls, o la secció de forn renovada amb productes més locals.

Això ha permès incorporar a la plantilla 230 persones, que han estat formades com a especialistes en frescos (xarcuters, peixaters, fruiters, carnissers o personal de forn). Paral·lelament, també ha destinat 34,4 milions d'euros a la continuació del nou bloc logístic a Abrera, al magatzem regulador de Sant Esteve Sesrovires i a la construcció de la plataforma exclusiva per a la venda online a Barcelona ciutat, a més de la compra d'uns terrenys al sector d'activitats econòmiques El Martinet al municipi de Ripollet (Vallès Occidental) on, en un futur, s'ubicarà el segon centre logístic de Mercadona Online a Barcelona.

El primer magatzem per a la venda online a Barcelona (que la companyia anomena internament "Rusc") estarà ubicat al polígon de la Zona Franca, i iniciarà el servei el proper 12 de juny en alguns codis postals de la ciutat.

Una empresa socialment responsable

Un dels compromisos que Mercadona manté amb la societat és retornar part de tot el que rep d'ella. Amb aquest objectiu, es desenvolupa el pla de Responsabilitat Social de la companyia, que reforça l'aposta pel creixement compartit a través de diferents línies d'actuació. Una línia estratègica és la sostenibilitat mediambiental. Per a això, durant el 2018 ha incrementat l'ús de camions propulsats amb gas per al transport dels magatzems a les botigues, especialment en aquelles ciutats on els índexs de contaminació són més elevats; així, ha incorporat 26 camions propulsats amb gas a Barcelona.

A més, ha avançat en l'eliminació de les bosses de plàstic d'un sol ús, a través de la incorporació d'alternatives més sostenibles, com les bosses de paper, les de plàstic reciclat procedent dels embalatges recuperats als supermercats i el cistell de ràfia. Aquestes noves bosses ja estan disponibles a totes les botigues de Catalunya des de febrer del 2019.

En l'àmbit d'acció social, el 2018 ha donat 1.594 tones d'aliments a diferents institucions i entitats socials d'arreu de Catalunya a través de les diferents iniciatives en què ha participat. En aquest mateix marc, col·labora amb 34 menjadors socials als quals dóna diàriament productes que no són aptes per a la venda, però que sí que estan en perfectes condicions per al consum.