Un 9% dels catalans opta per fer les compres de supermercat via digital, gairebé el doble que la mitjana espanyola, que se situa en el 5% segons es desprèn de l'Enquesta Sobre Hàbits de Consum 2018 de la Taula de Participació Associacions de Consumidors (MPAC). De fet, només el 18% dels enquestats afirma que desconfia de la compra de productes d'alimentació o de gran consum per internet perquè o bé prefereixen veure el que compren o bé els genera desconfiança, enfront del 26% de la mitjana estatal, fet que suposa 8 punts de diferència.

D'acord amb les dades d'aquest estudi, els catalans coincideixen en molts punts amb la resta de la població espanyola. Tanmateix, presenten algunes peculiaritats a l'hora de preservar els seus drets com a consumidors.

El 63% dels enquestats és cada vegada més conscient de la defensa dels seus drets, amb 5 punts per sobre de la mitjana, i les reclamacions es gestionen fonamentalment a través de les associacions de consumidors, amb un 51% enfront del 29% en l'àmbit estatal. Cal destacar que utilitzen molt poc el servei d'Atenció al Client de les companyies, concretament en un 12% dels casos, enfront del 37% que sí que ho fan a la resta d'Espanya.

És important també el paper de les associacions i de l'etiquetatge dels productes a l'hora de rebre informació sobre aspectes relacionats amb la nutrició en detriment dels especialistes (13% enfront del 18% de la mitjana) i els mitjans de comunicació (13% enfront del 19%).

MIREN MÉS LES OFERTES

D'acord amb les dades de l'Enquesta de la MPAC, el 44% dels enquestats a Catalunya assegura buscar més les ofertes, enfront del 31% en l'àmbit estatal, 13 punts percentuals de diferència. En aquest sentit, els catalans es comporten pràcticament igual que la resta dels enquestats pel que fa a la reducció de la despesa en alimentació (17% enfront del 14%) i, en canvi, no diversifiquen tant la compra a diversos establiments respecte a la resta (un 6% enfront d'un 12%).

De les dades de l'Estudi es desprèn també que 3 de cada 4 consumidors catalans diuen que coneixen bé la diferència entre data de caducitat i consum preferent, el mateix percentatge que en el còmput espanyol. No obstant això, se situen 10 punts percentuals per sobre de la mitjana dels que no consumeixen aliments passada la data de caducitat perquè tenen por que no se'ls posin bé (56% vs. 46%). En canvi, el 54% dels enquestats enfront del 40% de la mitjana consumeixen aliments passada la data de consum preferent, ja que es tracta d'un valor de referència relatiu.

D'altra banda, el 63% dels consumidors catalans desconfia dels productes derivats de les tècniques d'enginyeria genètica, fet que suposa 11 punts percentuals més que en el còmput global de l'enquesta. D'aquest percentatge, al 36% aquest tipus d'aliments no els genera confiança ni seguretat i el 27 % considera que no hi ha prou informació per donar-hi suport. No obstant això, el 8% afirma que els adquireix perquè considera que són un «mal menor» i que, d'alguna manera, tots els aliments contenen algun tipus de transgènic, un percentatge similar a la resta d'espanyols enquestats.

RESPECTUOSOS AMB EL MEDI

El 85% dels catalans consultats afirmen que són respectuosos amb el medi ambient. No obstant això, no es tradueix igual si es parla d'accions concretes com separar els residus orgànics dels de plàstic o vidre, mesura que adopta el 31% dels enquestats -igual que la mitjana espanyola- o reutilitzar les bosses de plàstic o fer servir bosses multiusos (46% enfront del 54% de la mitjana).

D'altra banda, el 90% considera que el malbaratament d'aliments és un problema important i un 79% assegura que planifica millor les compres i reutilitza els aliments, enfront d'un 16% que afirma que no fa res per evitar-ho, 8 punts percentuals per sobre de la mitjana. Finalment, el 93% dels enquestats opta per un repartiment més equilibrat i solidari dels aliments i per una compra més racional i eficient.