El sector del vehicle connectat a Catalunya factura uns 4.150 milions d'euros i dona feina a 9.700 persones, segons les dades d'un estudi elaborat per ACCIÓ, l'agència per la competitivitat de l'empresa del Govern, i que s'ha publicat en el marc de la celebració del saló Automobile Barcelona, que comença dijous. En total, hi ha 71 empreses a Catalunya que es dediquen a aquest sector, que es considera consolidat perquè la majoria, un 62%, ja tenen més de 10 anys d'experiència.

Un 70% de les companyies són pimes, i la meitat són també exportadores. Es tracta d'empreses fabricants de cotxes i motos connectades, proveïdors de components dels vehicles que es poden digitalitzar, com frens o retrovisors, enginyeries, desenvolupadors d' apps i sensors i gestors de telecomunicacions.

L'estudi, elaborat en col·laboració amb Applus+ IDIADA, també explica que el 2025 el 60% dels vehicles que circularan al món estaran connectats, cosa que demostra la importància d'un sector que es considera estratègic en la indústria automobilística. De fet, es calcula que el 2023 les vendes mundials de vehicles connectats ja superaran els 72 milions d'unitats, un augment del 200% respecte a les xifres del 2015.

Així, i segons l'informe, el vehicle del futur serà «autònom, elèctric, compartit i connectat». Això vol dir que el cotxe intercanviarà dades amb la infraestructura i també amb altres vehicles de la carretera, ja que comptarà amb tecnologies innovadores com big data, intel·ligència artificial per millorar la conducció i automatitzar-la, l'opció d'accedir a internet i connectar-se amb l'entorn, ciberseguretat, etc.

Aplicacions pràctiques i evolució

Actualment, la principal aplicació de la connectivitat en l'automoció és la seguretat viària, ja que el vehicle compta amb sistemes de monitorització i assistència a la navegació (com el pilot de manteniment de carril), mecanismes anticol·lisió (frenada d'emergència), trucades d'emergència automàtiques en cas de sinistre i la capacitat de dur a terme una diagnosi del vehicle en temps real. També s'està aplicant a la mobilitat viària, gràcies a l'assistència del GPS per trobar rutes més ràpides i els dispositius per mesurar en consum energètic.

A mig termini, segons l'estudi, creixeran les aplicacions en el camp de la salut (com el reconeixement facial i la detecció de fatiga del conductor i la connexió a la xarxa dels vehicles sanitaris).

Després s'aniran incorporant noves solucions per integrar el vehicle al concepte de smart city, intercanviant informació a temps real amb vianants, infraestructures i altres conductors o regulant el trànsit en directe a través de la connectivitat. A llarg termini es preveu que el vehicle connectat permeti noves formes de conducció i transports més eficients. Per exemple, gràcies a l'ús de la connectivitat els combois estaran semiautomatitzats, s'avançarà en l'àmbit del control remot i el monitoratge dels conductors dels vehicles.