El parc espanyol de vehicles va tancar l'any passat amb un volum de 29.795.000 d'unitats, fet que suposa un increment del 2,2% en comparació amb 2017 i de gairebé el 8% en els últims cinc anys, segons dades de la Direcció General de Trànsit (DGT) recollits en l'Informe Anual 2018 de l'Associació Espanyola de Fabricant d'Automòbils i Camions (Anfac).

Al tancament de l'any passat, 24.070.000 de turismes circulaven per les carreteres espanyoles, el que es tradueix en una pujada del 2,4% respecte a 2017, mentre que el nombre de vehicles comercials i industrials donats d'alta era de 4, 98 milions d'unitats, un 1,1% més.

Per la seva banda, el parc d'autobusos i autocars també va pujar, un 2,1%, al tancament de l'exercici passat, amb un volum de 64.905 unitats, alhora que el de tractors va augmentar un 3,6%, fins a 225.942 unitats.

Amb aquesta xifra de vehicles «actius» a Espanya, el nombre d'automòbils de turisme per cada 1.000 habitants se situava en 515 unitats, cosa que representa un creixement del 2,1% en la comparativa amb 2017 (505 cotxes) i del 9,3% en els últims cinc anys.

Una edat mitjana de 12,4 anys

L'informe d'Anfac destaca que l'edat mitjana del parc automobilístic nacional es va incrementar l'any passat fins a 12,4 anys, una situació que s'explica perquè només es va fer ferralla el 55% dels vehicles davant de les noves compres i per l'augment de l'adquisició de cotxes antics.

Durant l'any passat es van vendre a Espanya més de 166.000 automòbils amb una antiguitat superior a 20 anys, de manera que, seguint la tendència actual, al 2022 l'edat mitjana del parc s'elevarà fins a 13 anys i al 2030 estarà per sobre dels onze anys.

A tancament de l'any passat, el 61,6% dels turismes a Espanya tenia més de deu anys d'antiguitat, una xifra una dècima inferior a la de 2017 i un 64% més que el 2008, mentre que el 73,2% dels camions superava aquesta antiguitat (73% el 2017).

Del seu costat, més de la meitat dels autobusos a Espanya (56,6%) comptava al terme de l'any passat amb una antiguitat mitjana per sobre dels deu anys (55,8% l'exercici previ), xifra que se situava en el 45,6% en el cas dels tractors (45,4% el 2017).

Pel que fa als vehicles d'energies alternatives, el parc de models elèctrics a Espanya va tancar el passat exercici amb un volum de 54.209 unitats, fet que suposa gairebé duplicar (+ 95,8%) les 27.689 unitats comptabilitzades a terme de l'any previ.

Per la seva banda, el nombre de vehicles híbrids no endollables en circulació al final de l'any passat era de 240.008 unitats, un 45,2% de pujada respecte a les 165.271 unitats de 2017, alhora que el nombre de vehicles de gas era de 47.522 unitats, un 190,8% més que l'any anterior.