Les cinc principals cooperatives de l'avellana del Camp de Tarragona, que agrupen el 90% de la producció del país, constituiran una associació d'organitzacions de productors per disposar d'una «unitat estratègica» en aspectes com la comercialització i la promoció del producte.

Segons va avançar el director dels serveis territorials d'Agricultura a Tarragona, Àngel Xifré, es vol que les cooperatives assoleixin el reconeixement de circumscripció econòmica, una figura d'abast europeu amb la qual podran treballar de forma conjunta. El Govern ho va anunciar a Reus durant la presentació de la segona edició del Temps d'Avellana, les jornades de promoció que tindran lloc a l'octubre al Camp de Tarragona i a les comarques gironines.

Circumscripció econòmica

Un dels objectius del pla estratègic per posar en valor l'avellana, que es va presentar al novembre de 2018 a Reus, és definir una estratègia de gestió que millori l'organització del sector. Ara, les principals cooperatives de l'avellana del Camp de Tarragona han decidit fer el pas i convertir-se en circumscripció econòmica. Àngel Xifré va detallar que amb aquesta associació de productors podran treballar de forma conjunta aspectes de comercialització, millora de la transformació de l'avellana i promoció, amb la possibilitat de fer campanyes conjuntes d'abast català, estatal o europeu. També podran accedir a fons europeus per fer estudis o altres accions en benefici del sector.

Xifré va destacar «l'esforç» de les cooperatives per treballar conjuntament i posar més en valor l'avellana. «El món canvia i ara la competència no és el teu veí del costat, sinó els italians o els turcs. O et poses a treballar amb els teus veïns o difícilment podràs competir amb potències com Turquia -que aplega el 70% de la producció-, Itàlia o França», va apuntar el director territorial d'Agricultura.

L'anunci es va fer dijous a Reus, coincidint amb la presentació de la segona edició de Temps d'Avellana, un cicle sorgit arran del mateix pla estratègic. Aquest cicle, impulsat pel Departament d'Agricultura de la Generalitat i la Cambra de Reus, els ajuntaments de Reus i la Selva del Camp, i la DOP Avellana de Reus, oferirà diverses activitats del 5 al 24 d'octubre per posar en valor l'avellana i promoure'n el consum.

El programa inclou activitats al Camp de Tarragona, concentrades a Reus i la Selva del Camp, i s'amplia també a les comarques de Girona, on el programa arrencarà amb la Fira de l'Avellana de Brunyola, els dies 5 i 6 d'octubre.

De l'11 al 13 d'octubre les activitats es concentraran a Exporeus, on hi haurà exposició de productors d'avellana, tastos i un espai de showcooking. El dia 14, a l'Espai de la Llotja de la Cambra de Comerç, es farà la jornada La cuina de l'avellana, adreçada a professionals de la restauració i dels productes alimentaris.

El 17 d'octubre, el cicle es traslladarà a la Selva del Camp, amb l'activitat Eduquem el paladar de l'avellana, a càrrec de Jaume Salvat. El dissabte 19 a l'Hort d'Iglésies de la Selva hi haurà tastos populars d'avellana i una nova sessió de showcooking. El mateix cap de setmana a Reus hi haurà activitats infantils als mercats municipals. El dia 18 a la tarda, al Carrilet, es farà el taller infantil Fes el teu pot d'avellanes i el dissabte es repetirà l'activitat, en aquest cas al Mercat Central. També el dissabte, però a Girona, es durà a terme una jornada de promoció i tast d'avellana.

A més, els alumnes de les escoles de Primària del Camp de Tarragona podran participar en el concurs Dibuixa Avellanes. A Girona, durant tot el mes també es podran degustar menús i plats elaborats amb avellana a diferents restaurants.

Àngel Xifré va dir que tot plegat pretén posar en valor «un fruit sec molt característic del nostre territori i promocionar-ne el consum» i va posar en valor que la confecció d'un programa conjunt tant al Camp de Tarragona com a Girona «és una gran notícia per avançar en la unitat dels productors de tot el país».

Suport al sector

Per la seva banda, el president de la DOP Avellana, Pere Guinovart, va advertir que les campanyes de promoció no serviran de res si no es garanteix la supervivència dels pagesos. «Els preus no són els correctes», va etzibar en relació amb les baixes cotitzacions de l'avellana. Guinovart va afegir que la ciutadania s'ha de comprometre a consumir el producte local perquè la pagesia també fa una funció important de manteniment del territori.

L'alcalde de Reus, Carles Pellicer, també va reivindicar un preu just per a l'avellana i el consum del producte del territori. Alhora, va apostar per valoritzar l'avellana i que sigui «un fruit de valor afegit com ho és l'oli». L'alcalde de la Selva del Camp, Jordi Vinyals, va fer una crida a la unitat per donar valor a l'avellana.