28 de setembre de 2019
28.09.2019
Diari de Girona

Què és el «Downsizing»?

28.09.2019 | 01:02
Què és el «Downsizing»?

La paraula downsizing és la combinació de les paraules angleses down (baixar) i size (mida), que significa reduir la mida de l'empresa. El downsizing és una forma de reorganització o reestructuració de les empreses mitjançant la qual es porta a terme una millora dels sistemes de treball, el redisseny organitzacional i l'establiment adequat de la quantitat de personal per tal de mantenir la presència en el mercat o, dit d'una manera més curta, reduir el nombre de treballadors que presten els seus serveis a l'empresa per fer-la més competitiva.

El downsizing va ser principalment una reacció de les empreses als seus problemes financers o als seus excessos en l'estructura organitzacional. Les companyies han après a fer servir el downsizing com una eina gerencial que els ajuda a canviar per ajustar-se a la tecnologia i la globalització i a redirigir negocis en situació desfavorable. 

Un dels seus avantatges és que l'empresa pot aconseguir resultats amb el mínim dels seus recursos, sobretot en sectors altament competitius. I és que una disminució del personal a àrees no sensibles de l'empresa pot disminuir els costos de manera significativa. D'altra banda, amb aquesta pràctica s'aconsegueix reduir la burocràcia que provoca lentitud i complexitat en els processos, deficiències en la qualitat dels serveis, dificultats per definir la responsabilitat i poc espai per a la creativitat i la innovació. A més, gràcies al downsizing, la presa de decisions es pot fer amb més calma i de manera simplificada, ja que es disminueixen les unitats, les activitats i els nivells jeràrquics. Finalment, és important tenir en compte que promou l'esperit emprenedor i facilita les comunicacions.

Pel que fa als inconvenients o desavantatges del downsizing, cal assenyalar que provocarà la desmotivació dels treballadors. Per tal d'evitar aquesta situació, és important que des de la gerència de l'empresa s'informi i s'expliqui a tota la plantilla el que està succeint, així com els motius pels quals es realitzaran aquests canvis. Perquè el downsizing tingui èxit, ha de combinar-se amb altres mesures com, per exemple, programes de formació contínua per als empleats que es quedin a l'empresa. També cal considerar que aquesta pràctica comportarà una pèrdua de capital social davant la pèrdua de talent humà. De la mateixa manera, els treballadors buscaran oportunitats fora de l'empresa davant l'acomiadament imminent. Com a conseqüència, es produirà una fuga de talents.

Hi ha dos tipus principals de downsizing: el proactiu, que prepara per a eventuals canvis a l'entorn de l'empresa, i el reactiu, que respon al canvi i que acostuma a donar lloc a reducció de personal i altres efectes.

Un exemple molt comú per il·lustrar aquest moviment acostuma a ser la banca. Abans, una sucursal d'un banc estava atesa per molts empleats que realitzaven totes les seves operacions darrere d'una finestreta. Avui, la major part de les operacions bancàries es realitzen al núvol o mitjançant caixers automàtics, de manera que els bancs tenen molt menys (o, fins i tot, cap) personal per a aquestes operacions i només tenen comercials que estan a les seves oficines amb l'objectiu de vendre els seus productes. Fins i tot apareixen bancs que no tenen sucursals, ni presència física.

L'experiència del passat, de les revolucions industrials i tecnològiques que s'han produït en els últims tres-cents anys, ens diu que aquesta reducció de tasques per màquines produeix, a la llarga, un nou sistema de treball i altres formes de prestar-lo. No és un simple destructor de llocs de treball, perquè n'apareixen d'altres.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook