05 de octubre de 2019
05.10.2019

Fabricants i venedors de cotxes exigeixen ajuts per renovar el 60% d'un parc mòbil «envellit»

La patronal catalana de l'automoció adverteix que sis de cada deu cotxes superen la dècada d'antiguitat i un terç ja tenen més de 16 anys Les vendes de vehicles elèctrics van disparar-se un 160 per cent durant el mes d'agost tot i la manca d'un pla clar per fomentar-ne la compra

05.10.2019 | 00:14
La venda de cotxes elèctrics s'ha disparat un 160 per cent.

El parc mòbil de Catalunya, amb uns 3,5 milions de cotxes, està «molt envellit» i s'hauria de renovar en un 60% per reduir els nivells de contaminació i promoure la seguretat, segons els fabricants i venedors d'automòbils. De fet, sis de cada deu cotxes catalans ja superen la dècada d'antiguitat, i un terç tenen més de 16 anys, segons les dades de Fecavem, la patronal catalana de l'automoció. «Són dades preocupants», afirma Joan Blancafort, secretari general de Fecavem. Coincidint amb l'entrada en vigor, l'1 de gener, de les restriccions als vehicles més contaminants a Barcelona, un altre dels lobbys del sector, l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) adverteix que calen «incentius» per renovar cotxes, però també mesures per ampliar la instal·lació de punts de recàrrega de vehicles elèctrics o el car-sharing.

«Com més triguem a posar en marxa un sistema de suport i ajuda a la compra del vehicle, estimulant la demanda i retirant els més ineficients, pitjor per al sector i per a l'economia en general», explica Blancafort, que recorda que l'automòbil representa aproximadament un 10% del PIB català. Tot i que admet que la zona de baixes emissions de Barcelona pot ajudar a augmentar la venda de cotxes, Blancafort no se'n mostra partidari. «No és la mesura adient», afirma el també secretari general del Gremi del Motor. Segons diu, comparteixen amb l'administració la «necessitat de protegir la qualitat de l'aire i la salut de les persones», però aposten per buscar la «complementarietat entre l'oferta de transport públic i transport privat».

«Restringir, per a nosaltres, no és la via», assenyala Blancafort, que afegeix que el que és necessari és ajudar a retirar de la circulació els vehicles més contaminants «de manera progressiva», i no prohibint la circulació sense oferir ajuts per comprar vehicles nous als qui no se'ls poden permetre.

Per als fabricants de cotxes, però, la mesura és l'adient. «Esperem que tingui un impacte positiu en la renovació del parc mòbil», explica la directora de comunicació d'Anfac, Noemí Navas. Segons explica, la restricció que s'introduirà a Barcelona, que ja s'aplica a altres ciutats europees com Londres, París, Berlín o Madrid, «promou que un ciutadà que té un vehicle molt antic intenti renovar-lo».


Pla de xoc per al sector

«Que la gent es canviï el cotxe perquè no té més remei no és la lectura correcta, qualsevol restricció de l'ús del vehicle ens resulta perjudicial», insisteix, per la seva banda, Blancafort. Des de la patronal de venedors de cotxes demanen «mesures estructurals» per promoure la renovació dels vehicles, i lamenten que la inestabilitat política, amb la manca continuada de pressupostos, i els governs curts dificulten el procés.

«Es necessita un pla de xoc», afirma Navas, fent una aposta, també, pels vehicles d'emissions zero i els elèctrics. «Un pla d'estímuls a la compra hauria d'estar ben dotat econòmicament i ser estable en el temps, perquè no generi distorsions al mercat i pics de demanda», puntualitza. A més, creu que en el cas dels elèctrics, haver de donar un cotxe vell a canvi dels ajuts frena algunes vendes, com en els casos de flotes d'empreses privades que no compten amb cotxes per desprendre's.

En tot cas, i malgrat la manca d'un pla clar per a la compra, les vendes de vehicles elèctrics van disparar-se un 160% a l'agost, segons Fecavem, amb una mitjana de creixement anual del 125% a tot Catalunya. «Amb tot, no arriben a l'1,3% del total de les matriculacions que es fan a Catalunya, mentre que els híbrids són el 12%», explica Blancafort.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook