quest article el vull dedicar als projectes privats, que inclouen entre els seus objectius contribuir positivament al seu entorn. Tenim diversos exemples d'èxit a la demarcació com l'Oncotrail, que aquest any assoleix la seva sisena edició, i que se situa com el referent a la província entre les activitats esportives amb caràcter solidari, en aquest cas per a la recerca de fons per al càncer.

És evident que, un cop assolit un relatiu èxit, el creixement d'aquestes activitats és relativament exponencial perquè tothom vol aparèixer com a partícip de l'èxit. Així, tant administracions públiques com empreses privades se sumen a les iniciatives per col·laborar, alhora que associen el seu nom i la seva marca a aquest tipus d'iniciatives solidàries.

Una altra etapa, molt més complexa i difícil, és la fase inicial de tot projecte, que es desenvolupa només gràcies a la persistència dels promotors, que a través del seu convenciment busquen col·laboració de les entitats i associacions properes per tal de tirar endavant la seva activitat. Un dels exemples d'aquestes iniciatives privades és Mou-te pel Mar!. Aquesta activitat ha obtingut el reconeixement del GALP Costa Brava, subvencionat amb recursos de la Unió Europea, i que permet promoure l'activitat esportiva a tot el litoral pesquer de la Costa Brava, amb l'objectiu de recollir brossa, activitat que actualment es coneix com a plogging en la vessant terrestre o ecoswimming en la marina.

El darrer diumenge de setembre va ser capaç de congregar prop de mig miler de voluntaris per consolidar la primera ecomarxa de plogging i ecoswimming, de les tres convocades per l'organització. Amb aquesta activitat van recollir prop d'una tona i mitja de residus a la costa de Palamós i Sant Feliu de Guíxols, amb la qual cosa s'evitava que arribessin al fons marí, amb l'impacte negatiu mediambiental que representa. Congregar prop de mig miler de persones, amb les dificultats d'una primera edició, d'un projecte emprenedor gironí és un gran èxit de convocatòria, que alhora ha aconseguit la col·laboració dels ajuntaments i entitats sense ànim de lucre com RunWomenRun.

En suma, la iniciativa es pot considerar un èxit, no només perquè fa front a un repte clau de la societat actual, ja que tots som cada cop més conscients de la necessitat d'invertir el canvi climàtic i la sensibilitat sobre la conservació del medi ambient, sinó també per ser capaç d'aconseguir el suport d'entitats de diferents perfils, com les administracions públiques, les empreses privades i les associacions, amb major sensibilitat sobre la sostenibilitat del medi ambient.

Però, què passa un cop superada aquesta rauxa inicial del projecte que busca la millora de l'entorn a través d'un projecte emprenedor de caràcter social? Doncs és el moment de major complexitat, en el qual s'ha de buscar els socis estratègics per a trobar la fórmula empresarial que permeti assolir el punt mort de facturació, i poder fer créixer el model de negoci.

Si volem realment un canvi real de la nostra societat, amb una major sensibilitat per a la conservació del medi, això requereix un canvi profund de tots els agents socials, assumint un cost o una necessitat de contribuir positivament amb iniciatives privades que arrisquen els seus propis recursos per portar a terme projectes empresarials que busquen un canvi en el model de negoci, on no només la rendibilitat econòmica és l'indicador rellevant, sinó que incorpora la contribució positiva a la resta de la societat com a element clau en la seva gestió empresarial.