Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i Alstom van signar ahir el contracte pel qual la planta d'aquesta empresa a Santa Perpètua de Mogoda (Barcelona) fabricarà per 268 milions d'euros 42 trens d'alta eficiència per a les línies 1 i 3 del metro de Barcelona.

TMB va anunciar a finals de juliol que Alstom era la guanyadora del major contracte de compra de material mòbil rodant de la història de la companyia, i avui s'ha formalitzat el contracte.

Segons van informar ahir en diversos comunicats TMB, Alstom i el Banc Europeu d'Inversions (BEI), l'operació implica que el banc de la UE facilitarà fins a 205 milions d'euros a TMB en el marc del «pla Juncker» per promoure l'acció pel clima.

Així mateix, l'Institut de Crèdit Oficial (ICO) aportarà 54 milions i l'Institut Català de Finances (ICF) altres 50, i tot aquest finançament permetrà renovar els 42 trens més antics del metro de Barcelona.

Alstom lliurarà dos d'aquests 42 trens, de cinc cotxes cadascun, el 2020, i la resta en un termini de dos anys i mig, i tots es fabricaran a la planta de Santa Perpètua de Mogoda.

Retirar sèries antigues

Aquesta operació permetrà retirar les sèries 3000 i 4000 del metro de Barcelona, que fa uns 35 anys que circulen, i substituir-les per trens d'última generació que permetran millorar la seguretat, els temps d'espera i el confort del passatger.

Els nous trens també augmentaran la capacitat dels vagons, que arribarà als 1.100 passatgers, en el cas de l'L1, i a 900 en els que circulin per la línia 3.

La vicepresidenta del BEI, Emma Navarro, va ressaltar ahir el benefici mediambiental d'aquest projecte, mentre que la comissària europea de Transports, Violeta Bulc, va destacar que la inversió s'ha fet dins el «pla Juncker».

Per la seva banda, la presidenta de TMB, Rosa Alarcón, va comentar que amb la retirada de la flota més antiga s'accelera un procés de renovació que augmentarà la fiabilitat del servei.