a qualitat de vida a la feina és un concepte difícil de definir per l'alta complexitat i la gran varietat d'indicadors involucrats: nivells d'ingressos, salut ocupacional, qualitat del medi ambient laboral, grau de motivació, satisfacció laboral, identificació organitzacional, benestar dels treballadors, etc.

El principi en què es basa la qualitat de vida a l'entorn laboral és que la feina ha de transmetre una concepció positiva per part de tots els agents implicats: propietaris de les empreses, directius, càrrecs intermedis i empleats.

La responsabilitat de millorar en la mesura del possible la qualitat de vida dels treballadors, o almenys el deure d'intentar-ho des d'un enfocament col·lectiu, és de la pròpia direcció de l'empresa. Òbviament, no és possible obligar ningú a ser una persona feliç, però sí actuar sobre aspectes com la motivació, la satisfacció o el benestar, els quals ajuden a millorar l'autoestima, la percepció d'un mateix i a complir els desitjos de realització professional o personal. L'organització pot treballar perquè els empleats se sentin millor, però aquests també hauran de posar de la seva part per arribar a aquest benestar.

Promoure la bona qualitat de vida a les organitzacions comporta molts beneficis importants per a l'empresa, com ara: més lleialtat i compromís dels col·laboradors cap a l'organització, fet que afavoreix la retenció del talent; increment en la productivitat i millors nivells de servei al client; així com un augment general de la satisfacció laboral, reduint-se els índexs d'absentisme i rotació voluntària. Els cinc punts bàsics on donar suport a la qualitat de vida a la feina són:

- Salut laboral i personal. L'empresa s'ha d'ocupar del fet que les instal·lacions siguin segures i també de procurar als empleats l'atenció adequada si tenen algun problema. Els empleats, per la seva banda, han de donar atenció a la seva salut. Han de fer-se les revisions pertinents i controlar els problemes que es puguin derivar de la feina, com dolors musculars o un estrès excessiu. Un treballador malalt no és un avantatge per a ningú.

- Límits necessaris. Hi ha d'haver uns límits entre la jornada laboral i la vida personal. Desconnectar és necessari per poder, després, realitzar una millor feina. S'ha d'intentar respectar els temps de descans i no demanar res fora de l'horari laboral. També és una bona idea implementar certa flexibilitat en l'horari per poder conciliar la feina amb els assumptes personals o familiars.

- La motivació. L'empresa pot assignar tasques atractives i programes de formació perquè els empleats tinguin l'oportunitat de créixer personalment, però la motivació és, al cap i a la fi, quelcom que un ha de trobar per si mateix. Cal intentar aprofitar l'aprenentatge i posar el focus en les coses positives de la nostra feina per motivar-nos. Recorda que hi ha molt més que un sou esperant-te a la feina.

- Bon ambient. Els companys de treball són les persones amb les quals tractarem durant gran part del dia, així que el millor és tenir una bona relació amb ells. S'ha de mantenir sempre una bona comunicació pel que fa a la feina, tant amb els companys com amb els caps i, si pot ser, intentar ser persones obertes i entaular alguna conversa més enllà del que és estrictament laboral.

- Un entorn agradable. L'empresa ha de tenir unes instal·lacions idònies, però després és tasca de tots mantenir-les en bon estat i informar si alguna cosa no funciona com cal. Per exemple, treballar en una taula ordenada ens farà sentir millor que treballar envoltats d'un munt de papers.