Ryanair i els representants dels tripulants de cabina (TCP) i dels pilots a Espanya es reuniran demà per iniciar el període de consultes de l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) que la companyia de baix cost irlandesa posarà en marxa a causa del tancament de bases. L'aerolínia tancarà el proper 8 de gener les bases de Tenerife Sud, Gran Canària i Lanzarote, mentre que el futur de la de Girona encara no està decidit.

Segons els sindicats dels tripulants de cabina USO i Sitcpla i el dels pilots, Sepla, els representants dels quals acudiran a la reunió, el tancament de les bases posa en risc un total de 512 llocs de treball. Ryanair considera que la xifra de treballadors afectats és menor de la que avancen els sindicats i espera que part d'ells podran ser recol·locats a altres bases o tornar a treballar durant la temporada d'estiu, entre altres alternatives.

Ryanair assegura que els ajustos que durà a terme a Espanya i altres mercats europeus en els quals opera es deuen al retard en els lliuraments del Boeing B737 MAX, model que està suspès després dels accidents mortals d'Indonèsia i Etiòpia, i la companyia espera començar a rebre'ls, finalment, a partir de febrer o març del 2020.

Segons la companyia, els costos laborals a Espanya són més competitius, probablement en un nivell similar a Polònia o Malta, que a mercats més cars com el del Regne Unit, Escandinàvia o Alemanya.

Ryanair aporta documentació

Els representants sindicals dels TCP de les quatre bases afectades han estat citats per Ryanair a aquesta primera reunió sobre el procés d'acomiadament col·lectiu anunciat a l'agost, i la companyia preveu aportar-hi la documentació requerida i començar la negociació per minimitzar la pèrdua de llocs de treball.

L'inici de la negociació de l'ERO es produeix després de diverses jornades de vaga convocades pels sindicats en protesta pel tancament de bases que no han tingut pràcticament cap repercussió, a causa d'uns serveis mínims que USO, Sitcpla i Sepla han considerat «abusius». Els TCPs van protagonitzar deu jornades de vaga al setembre, de les quals quatre van coincidir amb les cinc dutes a terme pel col·lectiu de pilots.

En paral·lel, la companyia de baix cost està negociant amb els sindicats el primer conveni col·lectiu, per la qual cosa va celebrar la setmana passada una reunió amb el Sepla.