La desacceleració econòmica ja s'ha deixat notar en les magnituds del negoci de les empreses familiars i ha fet caure el seu optimisme, de manera que el percentatge de les que es declaren positives respecte l'evolució econòmica de la seva empresa ha caigut fins a 13 punts percentuals en l'últim any. Segons l'últim Baròmetre de l'Empresa Familiar, realitzat per KPMG i les associacions territorials vinculades a l'Institut d'Empresa Familiar (IEF), un 67% d'elles es declara optimista, davant del 80% que així ho manifestava en l'última edició. Alhora, el percentatge de les que es declaren pessimistes ha crescut del 3% al 9% actual, mentre que les que es declaren neutrals han augmentat del 17% anterior fins al 25% actual, com a conseqüència de les incògnites que ha provocat l'economia global.

De fet, en aquesta edició, el 65% assenyala que ha augmentat la seva facturació en els últims dotze mesos, davant del 75% de l'última enquesta, quelcom similar al que succeeix amb la plantilla: el 59% va aconseguir augmentar-la, menys que el el 64% de l'any passat.

Pel que fa al mercat exterior, es va mantenir estable amb quatre de cada deu empresaris apostant per la seva presència internacional, al mateix temps que s'ha reduït en 10 punts el percentatge d'aquelles empreses que no tenen presència a l'exterior, fins representar tot just el 16% del total.

Per altra banda, l'esmentat informe destaca que els tres aspectes que més preocupen les empreses familiars són els canvis regulatoris, el descens de la rendibilitat i la incertesa política, encara que anteriorment els canvis reguladors no estaven entre les principals preocupacions i sí la guerra pel talent i la contractació de professionals qualificats.

De fet, entre les prioritats hi ha la innovació per al 26% dels enquestats, les noves tecnologies (25%) i la formació i contractació de nous professionals (20%), en considerar tots aquests aspectes com a «molt rellevants» de cara a l'evolució de la companyia en els propers dos anys.