International Airlines Group (IAG) va anunciar, ahir, l'acord amb Globalia per la compra del 100% del capital de la línia aèria Air Europa a través d'Iberia, una operació valorada en 1.000 milions d'euros i que suposarà un fort impuls al negoci aeri entre Espanya i Llatinoamèrica.

Amb aquesta operació, a Espanya Iberia agafarà el control total del gran hub de l'aeroport de Madrid-Barajas, mentre que a Llatinoamèrica reforçarà el seu lideratge en les connexions amb Europa, gràcies a la companyia aèrea del grup Globalia, que havia emprès allà un ambiciós pla d'expansió.

Enfortir el «hub» de Madrid

L'acord permetrà que el hub de Madrid es transformi en un veritable rival per als quatre aeroports més grans d'Europa: Amsterdam, Frankfurt, Londres Heathrow i París Charles De Gaulle. L'operació ofereix unes «significatives potencials sinèrgies» pel que fa a costos i ingressos sobre el capitat invertit en el quart any. Està previst que el tancament de l'operació es faci la segona meitat del 2020. «Aquesta operació és d'una gran importància estratègica per Madrid, a que durant els últims anys, s'havia quedat enrere altres aeroports europeus». La Comissió Europea analitzarà la informació sobre l'operació i vetllarà perquè s'ajusti a la normativa comunitària de Competència. Darrere d'aquest acord, Madrid podrà competir amb altres hubs europeus en igualtat de condicions, amb una millor posició de les rutes des d'Europa a Amèrica Llatina i la possibilitat de convertir-se en una porta d'enllaç entre Àsia i Amèrica Llatina», va destacar Lluís Gallego, conseller delegat d'Iberia. En el cas que l'acord sigui autoritzat, la gran rival d'Iberia, que mantindrà la seva marca, es convertirà en la sisena aerolínia del grup integrat a més per British Airways, Vueling, Aer Lingus i Level. Està previst que l'operació de compra es completi el segon semestre de 2020. Amb l'absorció Iberia aconseguirà augmentar un 50% els seus ingressos per trànsit de passatges i la seva matriu, IAG, ho farà un 10%, i també assumeix la flota de 66 avions que té Air Europa, que conservarà la marca.