El nou servei de l'AVE low cost entre Barcelona i Madrid començarà a operar el 6 d'abril del 2020, coincidint amb la Setmana Santa, segons va anunciar ahir el ministre de Foment en funcions, José Luís Ábalos. El nou tren es dirà AVLO, i permetrà viatjar entre la capital catalana i l'espanyola a preus més competitius. El ministre Ábalos va descriure el nou servei AVLO com una «fita» que permetrà que l'alta velocitat «ja no sigui un producte només enfocat a viatges de negocis, sinó que s'obri a famílies, joves i altres col·lectius que l'utilitzaven de forma molt ocasional».

«Els serveis es configuraran perquè tinguin un preu reduït sense perdre les seves característiques de velocitat, puntualitat i seguretat», va afirmar Ábalos.

El servei començarà a donar-se en el corredor Barcelona-Saragossa-Madrid, i els bitllets es posaran a la venda a finals del mes de gener. Posteriorment, quan es consolida el servei, s'estendrà a més usuaris. El ministre va reconèixer que «és imprescindible que el ferrocarril faci en un futur un paper més important que l'actual ja que consumeix fins a un 90% menys d'energia per unitat transportada que altres mitjans, i cal anar en aquesta direcció».

Competència per a Renfe

L'anunci s'ha fet en el marc de la liberalització del servei ferroviari, que s'ha de completar a finals de l'any que ve, i que implicarà que, per primera vegada, Renfe tingui competència. Així, a partir de finals del 2020, Renfe tindrà com a rivals en l'alta velocitat la francesa SNCF i Air Nostrum, de la mà de Trenitalia.